Kantar skal fortsatt måle lesertall på vegne av Mediebedriftenes Landsforenings-medlemmer. Men Linkpulse overtar dagens avtale med Comscore.

MBL: Linkpulse overtar digitale trafikkmålinger

Norsk selskap erstatter amerikanske Comscore.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I en pressemelding skriver Mediebedriftenes Landsforening (MBL) at det igjen blir endringer i de digitale trafikkmålingene. En avtale med norske Linkpulse skal nå erstatte dagens løsning fra Comscore.

«MBL fortsetter samarbeidet med Kantar om lesertallsmålinger, og tegner ny avtale på vegne av sine medlemmer fra januar 2021. Avtalen omfatter måling av papirutgaver for aviser og magasiner, samt digital bruk av norske medier. Fra årsskiftet erstattes den nåværende Comscore-avtalen med en separat avtale for digitale trafikkmålinger levert av Linkpulse», skriver MBL.

I pressemeldingen står det videre at hovedfokuset har vært å gi MBLs medlemmer og bransjen en totalløsning som dekker behovet både for hyppige leveranser av tekniske trafikkdata, og tilgjengeliggjøring av dekningstall tilknyttet målgruppedata.

MBL skal også videreutvikle medietall.no som portal for all talldokumentasjon.

– Kantar er en solid leverandør av mediemålinger, og har etablerte verktøy for målgruppeanalyser med stor bruksverdi for medier og annonsører. Den nye avtalen sikrer kontinuitet i dokumentasjonen av bruk av mediehusenes innhold på tvers av plattformer, samtidig som nye behov og markedstilpasninger ivaretas, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL, ifølge pressemeldingen.

Kantar måler i dag lesing av papirutgaver for aviser og magasiner og digital bruk i igjennom den intervjubaserte Forbruker & Media-undersøkelsen.

Linkpulse blir ny leverandør av de tekniske trafikkmålingene. Det norske selskapet erstatter dermed Comscore, og vil stå for tekniske målinger av digital bruk for henholdsvis mobil, pc og nettbrett.

– Linkpulse har god kjennskap til det norske markedet og er rigget for en fremtid uten bruk av tredjepartscookies. Samtidig er norske mediehus verdensledende på brukerdata, og her vil Linkpulse kunne bidra til å styrke bruken av mediehusenes egne førstepartsdata, sier Øgrey.

De nye kontraktene trer i kraft fra første januar 2021.

– Det er viktig å knytte til seg samarbeidspartnere som evner å være proaktive, og som samtidig forstår behovet for stabilitet i denne type målinger. Her mener vi at vi nå har et kompetent og engasjert team med oss, og vi ser frem til det videre arbeidet, sier MBL-sjefen.

Powered by Labrador CMS