Trygve Hegnar kan glede seg over et sterkt 1. halvår i 2010. Foto: Kathrine Geard
Trygve Hegnar kan glede seg over et sterkt 1. halvår i 2010. Foto: Kathrine Geard

Hegnar har tro på 2010

Men 2009 endte i underskudd.

Publisert   Sist oppdatert

Hegnar Media opplevde i likhet med de fleste andre norske medier tilbakegangen i annonsemarkedet i fjor. Dette er ifølge Trygve Hegnar selv årsaken til at driftsinntektene falt med nesten 19 millioner kroner til 252,4 millioner.

Flaggskipet Finansavisen økte opplaget sitt i løpet av fjoråret med 964 eksemplarer til et snittopplag på 25.820 aviser. År mot år holder Hegnar Online seg nærmest på stedet i uke 30, ifølge tall fra TNS Gallup.

For Kapital er lesningen en litt annen. Grunnsteinen i Hegnar medieimperium har de senere årene mistet lesere. I fjor var intet unntak, selv om det synes som denne takten er noe bremset. Norsk Medieindeks viser at Kapital i fjor hadde 283.000 lesere.

Veldig bra

Samtidig som driftsinntektene falt, ble også resultatet før skatt redusert. Fra 4,5 millioner kroner i overskudd i 2008, til et underskudd på 26,1 millioner kroner i 2009.

Trygve Hegnar sier til Journalisten at første halvår i 2010 tegner et helt annet bilde for inneværende år. Og han er ikke tvil om hvilke av merkevarene som er den viktigste fremover.

– Finansavisen er størst og viktigst for størrelse og resultat, og her kan vi glede oss over en kraftig økning i annonseinntektene i 1. halvår, og samtidig har vi klart å øke salget selv om vi fra nyttår økte prisen fra 20 til 25 kroner. Så 2010 ser veldig bra ut, sier han i en epost til Journalisten.

Mål

Hegnar forklarer at han har fokus på alle områder av selskapet, og at strategien for året blir stående uendret.

– Vi har nådd alle mål i 1. halvår, så konklusjonen er at 2010 blir veldig mye bedre enn fjoråret.