Her er resultatet av gratisreisen til New York. Foto: Martin Huseby Jensen
Her er resultatet av gratisreisen til New York. Foto: Martin Huseby Jensen

Kapital på smøretur

Finansbladet tok imot New York-tur betalt av cruiserederi.

Publisert   Sist oppdatert

I juni i år inviterte Royal Caribbean Cruise Line (RCCL) medier fra hele verden til presentasjonen av det som skal bli verdens største cruiseskip, Oasis of the Seas.

Samtlige medier fikk tilbud om å få dekket fly tur-retur New York og hotell – og fra Norge takket Kapital ja til dette.

Fikk sponset tur

Under tittelen «Bygger amfiteater til sjøs» har bladet Kapital brukt en dobbeltside til å omtale det nye skipet til RCCL. Artikkelen som står på trykk i utgave nummer 12 av finansbladet er usignert, men Journalisten kjenner til at det er journalist Ina Vedde-Fjærestad som dekket anledningen.

– Arrangementet i New York var en begivenhet medier fra hele verden deltok på. Samtlige medier som fikk invitasjon til å være til stede under arrangementet kunne få dekket kostnader til flyreise og hotellopphold dersom det var nødvendig, sier markedssjef Ellen Stenbekk i RCCL Norden på epost.

Hun forteller at det var to norske medier til stede under arrangementet.

– Med unntak av NA24 som på det tidspunktet var i New York i forbindelse med en annen jobb, takket mediene fra Norge og Norden som deltok under arrangementet ja til dette tilbudet.

– Var Kapital et av mediene som deltok på arrangementet?

– Ja, det stemmer.

Ikke forbud

Med fly tur-retur, skyss til og fra flyplass og en natt på hotell dro Kapital til New York.

– Vi dro fordi innholdet var redaksjonelt interessant. I hovedsak betaler vi reisene selv, men så får vi slike tilbud, da har vi en policy om at det selvfølgelig ikke skal påvirke det redaksjonelle. Vi har ikke forbud om å ta imot betalt tur, sier redaksjonssjef Finn Øystein Bergh.

Redaksjonssjefen mener at journalistikken ikke nødvendigvis blir påvirket av å ta imot slike turer.

– Det avhenger av hvordan man behandler det redaksjonelt, av hvordan journalisten forholder seg til saken og hva slags holdninger og regler man har i redaksjonen.

– Er dette noe Kapital gjør ofte?

– Nei, det er det ikke. Vi betaler oftest selv, derfor sitter jeg med mange reiseregninger jeg må signere.

Bergh viser til at Kapital holder fokus på å følge Vær Varsom-plakatens punkt 2.8 som sier: «Det er uforenlig med god presseskikk å la sponsing påvirke redaksjonell virksomhet, innhold og presentasjon.»

Ikke signert

Artikkelen i Kapital om det nye skipet er ikke signert?

– Alle artikler på våre gule sider står usignert, det ville være tåpelig å gjøre et unntak for denne. Samtlige artikler på våre gule sider har alltid stått usignert. Da vi innførte byline, gjorde vi det bare på de hvite sidene, sier Bergh.

– Hvordan vil dere forholde dere til slike tilbud i fremtiden?

– Det blir en redaksjonell vurdering om hvorvidt vi mener det vil føre til en god artikkel. Den må vurderes som en hvilken som helst god artikkel.

Noen hundretalls journalister fra hele verden var på presentasjonen i New York. Det kom blant annet en frilanser fra Sverige og en fra Danmark.