Karl Gunnar Opdal. Arkivfoto Journalisten
Den tidligere Edda-toppsjefen forlater Amedia
Karl Gunnar Opdal slutter som salgs- og markedsdirektør.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det er til bransjenettstedet Kampanje.com at Opdal sier at han vil slutte i løpet av det kommende året.
– Da jeg ble direktør for salg og marked i 2012, sa jeg den gangen at jeg ville ha en tre til fire års horisont for min jobb i konsernet. Nå er tiden inne for å søke nye oppgaver, sier Opdal til Kampanje.
Direktørflukt
Direktøren ble en del av konsernledelsen i Amedia etter at A-pressen i desember 2011 kjøpte Edda Media fra Mecom. Opdal hadde da vært administrerende direktør i Edda Media siden 2009. A-pressens toppsjef Thor Gjermund Eriksen ble administrerende direktør for det sammenslåtte selskapet, og Opdal tok plass i konsernledelsen. Sistnevnte hadde vært en del av Edda, og forløperen Orkla Media siden 1998.
Opdal er ikke den første direktøren som forlater Amedia. Det har vært mange rokeringer blant direktørene i selskapet:
• Gaute Engbakk sluttet i juni 2014 kort tid etter at han hadde tiltrådt som konserndirektør for digital utvikling og strategi.
• Nina Refseth bekreftet i desember 2014 at hun skulle forlate konsernet etter mindre enn ett år i stillingen.
• Finansdirektør Glenn Veiby sluttet tidligere i år etter flere år i konsernet. Han fungerte blant annet som administrerende direktør fra det ble kjent at Thor Gjermund Eriksen ble kringkastingssjef til Are Stokstad ble ansatt som ny konsernsjef.
Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:
Redaktører trer tilbake
Også flere redaktører har forlatt konsernet de siste månedene. Senest den siste drøye uken er det blitt kjent at Tore Dyrnes i Tidens Krav og Jon Martin Larsen i Akershus Amtstidende slutter.
Tidligere i november ble det også kjent at Anders Nyland kan være på vei ut av Bergensavisen som følge av omstrukturering og endret lederjobb.