Aftenposten begynte å ta nettbetalt denne uken.
Aftenposten begynte å ta nettbetalt denne uken.

Åpen for felles betalingsløsning

En innlogging for alle Schibsted-avisene kan bli oppfølgeren til Aftenpostens betalingsløsning.

– Vi har ingen konkrete planer om et felles digitalt produkt med de andre Schibsted-avisene ennå. Men vi kan ikke utelukke det, sier direktør for lesermaked Karl Vestli i Aftenposten på spørsmål om det er en slik felles plattform er underveis.

Åtte artikler for hver nettleser

Aftenposten innførte som kjent betaling for sine digitale produkter mandag. Betalingsmodellen avisen bruker er en såkalt porøs betalingsmur, med i minst åtte gratisartikler i uken. Flere er allerede kjent med at det er en bakvei inn til fri lesing i å avinstallere cookies i nettleseren.

– Dette er en løsning flere andre medier bruker. Vi er opptatt av invitere inn, og ikke stenge folk ute. Selvsagt vet vi at det er mulig å omgå betaling, men vi har veid ulemper mot fordeler. Det er veldig mye mer i vårt digitale produkt enn aftenposten.no.

For de mindre nettkyndige kan det være greit å vite at det ikke er nødvendig å styre med å lære seg hva coockies er. Antall artikler hver enkelt kan lese følger nemlig nettleseren, og jo flere nettlesere og maskiner man bruker, jo mer kan man lese uten å betale. Fri lesing kan man også gjøre via sosiale medier, selv om flere rapporterer vanskeligheter med å komme inn derfra.

– Vi har hatt et par henvendelser om dette. Dette skjer visstnok kun i enkelte tilfeller. Vi mener å ha lokalisert feilen, og arbeider med å fikse dette.

Fornøyde

Noen konkrete tall på hvordan de første dagene har gått med lesertallene vil Oslo-avisen ikke ut med.

– Det har vært veldig mye trafikk og høy aktivitet både når det kommer til salg og aktivering av digitale abonnement. Det er travelt og hektisk, men vi holder oversikt.

Powered by Labrador CMS