- Vær så snill: Fri oss fra økonomene, ba tidligere Aftenposten-kommentator Kathrine Aspaas. Foto: Kristine Løwe

– Redd oss fra økonomene

Noen må snart befri økonomiredaksjonene fra økonomene, mener Kathrine Aspaas.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Økonomers tro på sin egen suverene rasjonalitet må ta sin del av skylden for at mediene ikke forutså fjorårets finanskrise, sa siviløkonom og tidligere Aftenposten-kommentator Kathrine Aspaas på et BI-seminar om journalistisk finanskrise fredag.

Klemmende konsensus

Aspaas mente de fleste økonomiredaksjoner var hemmet av konsensus rundt en gitt faglig ekspertise, som la sterke føringer på hvilke saker og vinklinger som fikk gjennomslag.

– I en redaksjon jeg kjenner veldig godt het den faglige ekspertisen ”myk landing”. Hvis du søker på «myk landing» i redaksjonssystemet deres, finner du veldig mange kommentarartikler.

Aspaas hevdet at journalistiske stjerner som Kåre Valebrokk, i dag utviklingsredaktør for Mandag Morgen, har så mye makt at han måtte ta ansvar for også å ta innover seg de andre stemmene.

Valebrokk på sin side mente at konsensusen i redaksjonene er der fordi den speiler konsensusen i fagmiljøene de dekker. Skriver man så en kommentar som sier det motsatte, blir man avfeid med at ”det var jo interessant” og så går folk videre.

Hvor lå lojaliteten?

Knut Kainz Rognerud, journalist i svenske Dagens Nyheter, kommer med bok om finanskrisen om et par uker. Han hevdet at mediene ofte hadde feil perspektiv, lyttet for mye på feil personer og glemte hvem vi skrev for.

Noe av problemet var at journalister hadde for stort fokus på aksjekurser og aksjonærer, i stedet for å fokusere på de bakenforliggende verdiene og hvor pengestrømmen gikk, mener han.

– Et problem var den fremherskende troen på matematiske modeller, påpekte han.

Aspaas satte spørsmålstegn ved hvor lojaliteten vår som journalister lå. Hun mener det ikke lå hos leserne, derimot lå den hos kollegene som de gjerne ville imponere.

Valebrokk konstaterte at kompleksiteten stiger i alle bransjer, journalister må bli flinkere, men må bli det med færre ressurser.

– Det er et forståelsesproblem å forklare finanskrisen i enkle ordelag for leserne våre, sa han.

Powered by Labrador CMS