Presseforbundets generalsekretær Elin Floberghagen (til høyre på bildet) på sitt første møte i Pressens faglige utvalg (PFU) i forrige uke. PFUs nestleder og møteleder Anne Weider Aasen i midten.
Presseforbundets generalsekretær Elin Floberghagen (til høyre på bildet) på sitt første møte i Pressens faglige utvalg (PFU) i forrige uke. PFUs nestleder og møteleder Anne Weider Aasen i midten.

Pressegeneralen ber DN selv klage inn TV 2s kildejakt om de vil ha den behandlet i PFU

Elin Floberghagen heller kaldt vann i blodet på Dagens Næringsliv, som i mandagens leder ber henne bruke initiativretten mot TV 2s kildejakt.

Publisert   Sist oppdatert

Fredag skrev Dagens Næringsliv (DN) at TV 2s toppsjef Olav T. Sandnes i januar satte i gang en kildejakt på hvem som hadde lekket en intern rapport til næringslivsavisen. 

Det var i saken ”Går mot historisk underskudd” at DN omtalte rapporten fra november i fjor som avslørte at innholds- og programkostnadene økte kraftig i mediehuset.

Sandnes har overfor DN begrunnet undersøkelsen, som skjedde i overenstemmelse med de ansattes tillitsvalgte, med at tallene i avisens sak var konkurransesensitive. Han har og sagt at den ble gjennomført etter gjeldende lover og regler, og at den nå er avsluttet.

Ber DN klage selv

I mandagens leder karakteriserer DN TV 2-toppsjefens kildejakt som farlig og uakseptabel. Lederen ber Presseforbundets generalsekretær Elin Floberghagen bruker initiativretten til å klage TV 2 inn for Pressens faglige utvalg (PFU) for brudd på Vær Varsom-plakatens punkter 3.4 og 3.5 om kildevern.

– Generalsekretæren i Presseforbundet, som nå er Elin Floberghagen, har mulighet til på eget initiativ å be Pressens Faglige Utvalg behandle en sak. Det bør hun gjøre her, heter det i lederen.

Det kommer neppe Floberghagen til å gjøre, selv om hun holder døren ørlite på gløtt.

– Jeg tror ikke det. Jeg har lyst til å si at dette er en veldig uvanlig sak. PFU har behandlet kildevernsaker og kildevernbrudd tidligere, men ikke tilsvarende problemstillinger som er reist her, sier Floberghagen til Journalisten.

Hun viser til TV 2 begrunner søket etter lekkasjen med at det var snakk om selskapssensitive opplysninger. Derfor mener pressegeneralen at denne saken hører mer hjemme i debatter om kilde- og varslervern enn i PFU.

Samtidig spiller hun ballen over til DN selv dersom avisen ønsker saken behandlet i utvalget.

– Så kan vi gjøre en vurdering av behandlingen da.

Floberghagen sier at det heller ikke er snakk om noen publisering fra TV 2s side, og såvidt hun vet heller ikke noen anonym kilde som er avslørt.

TV 2 har overfor DN selv sagt at jakten på kilden endte resultatløst.

Presseforbundets generalsekretær legger også til at intiativretten blant annet eksisterer for å hjelpe folk som selv ikke klager det, å klage inn til presseetikkrøkterne. 

– DN trenger ikke min bistand.

Debatt

Men debatten om saken mener hun er viktig. På spørsmål om hun deler DNs ordvalg om at kildejakten i TV 2 er farlig og uakseptabel, svarer hun:

– Den er hvert fall problematisk. Den griper jo inn i grunnleggende prinsipper som kildevernet er. Men jeg vil kanskje ikke bruke samme ordene. 

Floberghagen er ikke enig i at det er problematisk at den samme Sandnes sitter i styret i Presseforbundet.

– Styret i Presseforbundet består av alle sentrale medieorganisajsoner og bedrifter. Spørsmålet her er om denne saken hører hjemme i PFU eller ikke. 

Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv har ikke besvart Journalistens henvendelser mandag.