Mads Hansen mener Se og Hør ikke kontaktet ham i forbindelse med reportasjen. Det er ikke riktig, skriver bladet i sitt svar til PFU.
Mads Hansen mener Se og Hør ikke kontaktet ham i forbindelse med reportasjen. Det er ikke riktig, skriver bladet i sitt svar til PFU.

Nå skal PFU behandle Mads Hansens klage mot Se og Hør

Ord står mot ord når kjendisblad svarer på kjendisklage.

Publisert Sist oppdatert

På onsdagens møte skal Pressens Faglige Utvalg (PFU) diskutere Mads Hansens mye omtalte klage mot Se og Hør.

Se og Hør publiserte 15. desember 2020 en artikkel i papirmagasinet om TV-profilen. Artikkelen hadde tittel: Mads Hansen og samboeren bløffer om hvordan de møttes: – Da juger vi begge to.

Hansen har ikke selv stilt opp til intervju med Se og Hør. Artikkelen bygger blant annet på et intervju han ga til «Kåss til kvelds» på NRK og Hansens egen bok.

Noe av det som Hansen reagerer mest på i artikkelen, ifølge klagen, er at Se og Hør avbildet huset hans.

Ulf André Andersen, sjefredaktør i Se og Hør.
Ulf André Andersen, sjefredaktør i Se og Hør.

Hansen skriver:

«Dette oppfattes som ubehagelig for meg, og ikke minst for samboeren min. Jeg har hele tiden vært veldig bevisst på å ikke avsløre adressen min og hvor jeg bor. Jeg har hemmelig adresse og telefonnummer, og har konsekvent takket nei til alle forespørsler om saker eller bilder fra hjemmet mitt. Lierskogen er ikke større enn, og huset har et såpass unikt utseende i nabolaget, at folk vil kunne finne ut hvilket hus det er snakk om etter å ha sett bildet.»

Hansen skriver at det til slutt i reportasjen står at han ikke ønsker å kommentere saken. Dette er en feil, mener han:

«Jeg har aldri blitt informert om denne saken før den sto på trykk, og langt mindre blitt spurt om å kommentere noe. Jeg har vært i kontakt med Se og Hør, og de hevder at journalisten har forsøkt å få tak i meg to ganger, uten hell. Etter å ha bedt de bevise det viser det seg at de da snakker om to reportasje-henvendelser fra i sommer/høst, som jeg begge takket nei til. Jeg var som sagt aldri klar over denne reportasjen før den sto på trykk.»

Se og Hør påpeker i sitt tilsvar at Hansen har lagt ut bilder fra huset på sin egen instagramprofil.

«Vi kan kanskje konkludere med at det ikke er en statshemmelighet at Hansen er bosatt på Lierskogen. Det er direkte feil når Hansen hevder at han har takket nei til «alle saker eller bilder fra hjemmet mitt». Det er heller ikke riktig som Hansen skriver i klagen at han har hemmelig adresse og telefonnummer. Adresse og telefonnummer ligger åpent på 180.no».

Bladet hevder også at det ikke stemmer at deres journalist ikke kontaktet Hansen i forbindelse med reportasjen:

«Saken vil etter sin karakter og innhold ikke utløse rett til samtidig imøtegåelse. Den inneholder ingen sterke beskyldninger eller annet som tilsier at bestemmelsen i VVP art. 4.14 er aktuell. (…) I tillegg er det slik at Se og Hør gjennom høsten i fjor gjorde flere forsøk på å få et intervju med Hansen. Se og Hør er et ukeblad, og våre henvendelser gjennom TV 2s informasjonsavdeling ble rettet til Hansen en god stund før saken sto på trykk. Som Hansen selv skriver, tok vi kontakt med TV 2 gjentatte ganger.»

Se og Hør påpeker i tilsvaret at de sendte en siste henvendelse til TV 2 19. oktober, nesten to måneder før publisering:

«Mads Hansen – stiller han opp til intervju hos oss?Hører jeg ikke noe innen et par dager så antar jeg at svaret er nei.»

Reporteren fikk til svar at de skulle sjekke, men de lot ikke høre fra seg, påpeker Se og Hør.

Disse sakene skal PFU også behandle:

Åpne saker:

Lukkede saker:

  • NN mot Bergensavisen
  • NN mot Oppland Arbeiderblad

Journalisten strømmer alle de åpne sakene fra møtet.

Powered by Labrador CMS