Kjersti Sortland frykter reaksjoner fra leserne når Budstikka nå lukker nettsiden. Foto: Martin Huseby Jensen
Budstikka tjener mer penger enn i fjor, og nå må leserne betale på nett
Mediehuset ha mer aktiv handel i aksjen.
Budstikka Media AS, som gir ut Asker og Bærums Budstikke, leverer driftsresultat på 4,5 millioner kroner i årets åtte første måneder. Det er en forbedring på 2,3 millioner kroner bedre enn samme periode.
Forbedringen skyldes både at inntektene er økt med 2,3 prosent, og at kostnadene er kuttet 2,6 prosent fra i fjor.
Etter at skatten er betalt, sitter medieselskapet igjen med et overskudd på 2,3 millioner kroner.
Mediehuset rapporterer at annonseinntektene er redusert med 9,5 prosent i 2. tertial, det vil si fra mai til og med august, målt mot samme periode i fjor. På papir er annonseinntektene ned 12,2 prosent mot fjoråret.
Framover venter Budstikka at den negative utviklingen for reklameinntektene vil fortsette. Men de håper at satsing på sitt digitale reklamebyrå skal demme opp for dette fallet, og at innføring av brukerbetaling på nettsiden fra mandag 2. oktober vil øke de digitale brukerinntektene.
Overfor egne lesere argumenterer sjefredaktør Kjersti Sortland for at journalistikken må finansieres.
– Budstikka bruker hver dag ressurser på at journaliser og fotografer drar ut og finner ut mer om hva som har skjedd. Og følger opp både årsak og konsekvens av hendelser. Dette blir for abonnentene, sier Sortland til egen avis.
Budstikka melder samtidig at de vil søke notering for Budstikka-aksjene på markedsplassen Merkur Market fra Oslo børs innen mars neste år. Aksjene omsettes i dag på den såkalte unotertlisten.