Faksimile fra IMGS' nettside.
Faksimile fra IMGS' nettside.

Svikt i fotokreditering

Her er Norges beste og dårligste nettsted til å kreditere fotografene.

Publisert   Sist oppdatert

Fotobyrået IMGS.no har gjennomgått flere tusen nettsider for å vurdere nivået på norske nettavisers krediteringspraksis. Og den er varierende.

Midt på

IMGS har klikket seg inn på 50 saker på hvert av nettstedene de har valgt å undersøke for å se om bildene er kreditert. Ifølge fotobyrået har de forsøkt å holde seg unna syndikert innhold. Krediteringene fikk mellom null og seks poeng, og ble både fotobyrå og fotograf kreditert ga det ekstrapoeng. Er det kreditering også på forsiden, gir det ytterlige ekstrapoeng.

– De fleste publikasjonene ligger ikke uventet midt på treet. Ikke spesielt bra, men heller ikke direkte elendig, skriver IMGS i en melding.

Best i testen er Nrk.no som oppnådde ni av ti mulige poeng i undersøkelsen. Så følger Nettavisen.no, Dagbladet.no, DN.no og Hegnar.no som alle har åtte av ti mulige poeng.

Jumbo

På jumboplass kommer bransjebladet Kampanjes nettsted med ett av ti mulige poeng. Det overrasker IMGS.

– «Kampanje» er Norges hovedpublikasjon med fokus på medie- og reklamebransje. Således kunne man forvente at de skulle kunne sitt fag. Men med kun 1 av 10 mulige poeng holder Kampanje.com en soleklar og flau jumboplass, heter det i meldingen.

Nest sisteplass gikk til Budstikka som fikk fire av ti.

Se hele lista her.

Grunnlaget

– Vi beklager at fotokreditering har manglet i artikler. Selv om vi er det minste av alle mediene som er blitt undersøkt av bildebyrået IMGS, så er det vårt ønske og vår plikt å kreditere opphavsmannen på en korrekt måte, sier ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger i Kampanje.

Hauger understreker at han verken har sett grunnlaget for undersøkelsen eller kjenner til hvordan eller når den ble gjennomført. Han forklarer at Kampanje likevel tar resultatet av undersøkelsen på alvor og at bransjebladet vil skjerpe rutinene for kreditering.

– I dag har vi foretatt en rask gjennomgang av artikler de siste dagene og flertallet av bildene er kreditert.

Hauger viser til at det kan være flere årsaker til at kreditering mangler, blant annet at redaksjonen mottar presse- og reklamebilder fra aktør i medie- og kommunikasjonsbransjen, og at det med disse sjelden følger med informasjon om hvem som er opphavsperson. Derfor vil Kampanje ta tak og be om denne type informasjon dersom det ikke følger med bildene.

Uting

Leder Terje Bringedal i Pressefotografenes Klubb mener at det ikke er bra at flere av de store nettstedene havner midt på lista. Spesielt kommenterer han at VG Nett ikke kommer høyere enn seks av ti mulige poeng, men understreker at det kan ha med at de bruker mye egne bilder.

– Det er en uting og det er ingen grunn til at man ikke skal kreditere på web når man gjør det på papir. Det har vært mye sløvere når det gjelder bildebruk og bildetyveri på nettet enn det har vært på papir.

Bringedal mener at mange nettpublikasjoner rapper bilder for å slippe å betale for dem. Derfor bør fotografer som oppdager at de er utsatt for manglende kreditering sende en regning på det dobbelte av ordinært honorar for å få bukt med problemet.