- Hvorfor lar dere journalistikkutdannelsen falle hen på denne måten? spør Ida Maria Dahr Nygaard Foto: Helge Sunde/BT
- Hvorfor lar dere journalistikkutdannelsen falle hen på denne måten? spør Ida Maria Dahr Nygaard Foto: Helge Sunde/BT

- Lærte mer på videregående

KOMMENTAR: Journalistikkstudiet ved Universitetet i Bergen utdanner ikke vaktbikkjer, men logrende labradorer, skriver student Ida Maria Dahr Nygaard. 

Publisert Sist oppdatert

Journalistikk-lektor Finn Sjue var forrige uke ute og erklærte krise i norsk journalistikk. Han etterlyser et opprør og krever kvalitet i mediene, fremfor boklanseringer, boligpriser og kjendissladder. Skal fremtidens journalistikk skal forbedres må utdanningen holde mål.

Jeg ønsket å gå på landets beste journalistikkutdannelse. Derfor søkte jeg meg inn på studiet med høyest karaktersnitt for å komme inn, da dette er det mest konkrete bildet jeg kunne få på utdanningens kvalitet.

Savner videregående

Men etter å ha fulgt forelesningene i ett og et halvt år, savner jeg den videregående skolen. Der lærte jeg mer. På journalistikkutdanningen i Bergen seiler den ene inkompetente foreleseren etter den andre inn i klasserommet og setter i gang med endeløse monologer. Studentene gir professoren en sjanse, men etter en halvtime uten overbevisning, er mobilen mer interessant. Er det slik journalistene i Norge skal utdannes?

Mer utfordring

Kjære Universitetet i Bergen: hvorfor lar dere journalistikkutdannelsen falle hen på denne måten? Dere har tatt på dere en av samfunnets viktigste jobber, men da må dere gjøre det med stil! Frafallet på studiet er enormt. De færreste i klassen er fornøyde med utdannelsen. Flere ønsker mer utfordring, mer oppfølging og mer å gjøre.

I kjelleren i det samfunnsvitenskapelige fakultetet ligger kameraer, stativer, lydutstyr og redigeringsrom til mange millioner kroner. Gi oss oppgaver så vi kan benytte oss av dette fantastiske tilbudet! Gi oss opplæring så vi kan lære oss å ta gode bilder, filme og intervjue. De av oss som er med i studentmediene lærer mer der enn på utdanningen.

Frustrerende

Foran tavlen står en professor i journalistikk. Jeg tenker på hvor mye kunnskap han sitter på, og gleder meg til å høre hva han kan lære oss. Dessverre har han all annen kunnskap enn evnen til å formidle. Det er forferdelig frustrerende for en kunnskapstørst student.

Hvorfor har ikke Universitetet sørget for å lære dem et par knep? Vi skal undervises, ikke bruke timen på å fortelle denne professoren hvorfor vi mistet oppmerksomheten.

Dette er et forkortet innlegg hentet fra Bergens Tidene. Les hele innlegget på BT Meninger.

Ida Maria Dahr Nygaard er journalistudent ved Universtietet i Bergen.

Powered by Labrador CMS