Edda og A-pressen ser på samarbeid om distribusjon

I to måneder har de to mediekonsernene prosjektert trykkerisamarbeid. Nå har de begynt å se på distribusjonen også.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

A-pressen og Edda Media har de siste månedene sett på om trykkerivirksomheten deres kan utvides ytterligere utover dagens situasjon. Deriblant en eventuell fusjon mellom NR1-Trykk og Edda Trykk. Nå har selskapene satt seg ned for å vurdere det samme med distribusjonsleddet.

Mer reklame

Per i dag eier de to mediekonsernene flere regionale distribusjonsselskap, i tillegg til at de begge er inne på eiersiden i Mediapost.

– Edda har regionale selskap som skal settes sammen til Edda Distribusjon. Det samme har A-pressen, og vi ser på hvordan man kan sette dette samme til en struktur, enten via felles eierskap eller et samarbeid, forteller administrerende direktør i Edda Ressurs, Jørn Frydenlund.

En av årsakene til at de to selskapene ser på mulighetene til å danne et distribusjonsselskap med større nedslag er økt reklametilgang.

– Ta reklamedistribusjon, per i dag distribueres det mye reklame i postkassene til folk. Her er Posten den største aktøren per i dag, slår vi virksomhetene sammen, har vi mulighet til å få flere eksterne oppdrag.

Kan bli fusjon

Representanter fra de to selskapene har nettopp satt seg ned for å drøfte de forskjellige mulighetene. Som blant annet kan innebære etablering av et nytt distribusjonsselskap i felles eie.

– Det blir rene spekulasjoner. Mener vi den ene løsningen er bedre enn alt annet, og jeg ser ikke bort fra at det kan bli overordnede ting på markedssiden, men jeg vet jo ikke. For alt jeg vet kan det ende i status quo, sier assisterende direktør i A-pressen, Ellen Paulsen.

– Det er langt unna foreløpig, det vi er enige om er å se på hvilke muligheter vi har. På distribusjonssiden ventes en anbefaling først på nyåret, sier Frydenlund.

– Det er veldig lurt av oss å samordne bedre, og så må vi utrede dette fordi det forhåpentlig ligger muligheter på markedssiden. I lys av opplagsutviklingen de senere årene må vi enten hente inn noe nytt eller kutte i budsjettet på sikt. Og da tror jeg det blir lettere i markedet med større nedslagsfelt, sier Paulsen, som mener at trykkeristrukturene også vil åpne for nye produkter.

Distribusjonsselskapene til de to medieselskapene er omtrent like store målt i omsetning. Edda ligger an til en omsetning på rundt 360 millioner kroner, mens A-pressen ligger like under 400 millioner i år.

Powered by Labrador CMS