Ap-leder leder Jonas Gahr Støre intervjues av TV 2-reporter Elin Sørsdal
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Endrede medievaner etter korona:
Betalt nettavis øker markant som viktigste nyhetskilde
– Understreker redaktørstyrte mediers betydning.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Fredag legger Medietilsynet fram en ny rapport om nordmenns mediebruk, men allerede i dag presenterer tilsynet noen drypp fra rapporten. Disse viser hvordan mediebruken endret seg etter at koronapandemien traff Norge for fullt for snart ett år siden.
– Vi ser at koronapandemien har påvirket nordmenns mediebruk, og har bidratt til å sette ytterligere fart på digitaliseringen, sier Medietilsynet-direktør Mari Velsand ifølge en pressemelding.
Hun legger til:
– Informasjonsbehovet har vært enormt, og tallene viser at de redaktørstyrte mediene har vært en fellesarena under pandemien.
Her er noen av funnene:
- TV (65 prosent) og gratis nettaviser (58 prosent) er de to viktigste nyhetskildene for folk flest.
- Sosiale medier har gått kraftig tilbake som viktigste nyhetskilde (18 prosent) sammenlignet med målingen Medietilsynet gjorde i 2019 (26 prosent).
- Fra vår til høst 2020 økte andelen som har betalt nettavis som sin viktigste nyhetskilde markant fra 34 til 41 prosent.
- Flere over 60 år er interessert i nasjonale og internasjonale nyheter om pandemien, mens flere i den yngste aldergruppen er mer interessert i lokale nyheter om korona.
- I underkant av 80 prosent foretrakk nasjonale nyheter om pandemien, 60 prosent søkte internasjonale nyheter og 54 prosent ønsket lokale nyheter.
– Det er verdt å legge merke til at det er små aldersforskjeller i interessen for nyheter om korona, sier Velsand.
Målingene til Medietilsynet viser at interessen for korona-nyheter falt utover høsten.
– Fallet i nyhetsinteresse fra høsten til våren kan reflektere det enorme informasjonsbehovet folk hadde i den første fasen av en ny, ukjent og truende smittesituasjon. I oktober hadde folk flest mer kunnskap, og Norge var over i en fase med større grad av lokale tiltak, sier Velsand.
Hun legger til at den siste målingen ble gjort samtidig med presidentvalgkampanjen i USA, noe som kan ha påvirket hvilke nyheter folk var mest opptatt av.