Ap-leder leder Jonas Gahr Støre intervjues av TV 2-reporter Elin Sørsdal

Endrede medievaner etter korona:
Betalt nettavis øker markant som viktigste nyhetskilde

– Understreker redaktørstyrte mediers betydning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fredag legger Medietilsynet fram en ny rapport om nordmenns mediebruk, men allerede i dag presenterer tilsynet noen drypp fra rapporten. Disse viser hvordan mediebruken endret seg etter at koronapandemien traff Norge for fullt for snart ett år siden.

– Vi ser at koronapandemien har påvirket nordmenns mediebruk, og har bidratt til å sette ytterligere fart på digitaliseringen, sier Medietilsynet-direktør Mari Velsand ifølge en pressemelding.

Hun legger til:

– Informasjonsbehovet har vært enormt, og tallene viser at de redaktørstyrte mediene har vært en fellesarena under pandemien.

Her er noen av funnene:

  • TV (65 prosent) og gratis nettaviser (58 prosent) er de to viktigste nyhetskildene for folk flest.
  • Sosiale medier har gått kraftig tilbake som viktigste nyhetskilde (18 prosent) sammenlignet med målingen Medietilsynet gjorde i 2019 (26 prosent).
  • Fra vår til høst 2020 økte andelen som har betalt nettavis som sin viktigste nyhetskilde markant fra 34 til 41 prosent.
  • Flere over 60 år er interessert i nasjonale og internasjonale nyheter om pandemien, mens flere i den yngste aldergruppen er mer interessert i lokale nyheter om korona.
  • I underkant av 80 prosent foretrakk nasjonale nyheter om pandemien, 60 prosent søkte internasjonale nyheter og 54 prosent ønsket lokale nyheter.

– Det er verdt å legge merke til at det er små aldersforskjeller i interessen for nyheter om korona, sier Velsand.

Målingene til Medietilsynet viser at interessen for korona-nyheter falt utover høsten.

– Fallet i nyhetsinteresse fra høsten til våren kan reflektere det enorme informasjonsbehovet folk hadde i den første fasen av en ny, ukjent og truende smittesituasjon. I oktober hadde folk flest mer kunnskap, og Norge var over i en fase med større grad av lokale tiltak, sier Velsand.

Hun legger til at den siste målingen ble gjort samtidig med presidentvalgkampanjen i USA, noe som kan ha påvirket hvilke nyheter folk var mest opptatt av.

Powered by Labrador CMS