Digitale medier øker omsetningen med 6,5 prosent, vel 60 millioner kroner, sammenlignet med fjoråret.

Reklameinntekter opp 8 prosent i første kvartal

Veksten er drevet av digitale medier, TV og utendørs.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I første kvartal ble det omsatt reklame for 2,4 milliarder kroner, en oppgang på 8 prosent siden samme periode i fjor, ifølge tall fra Mediebyråforeningen.

Ifølge Mediebarometeret for første kvartal er reklamemarkedet i rute etter en nedgangsperiode under pandemien.

– Første kvartal sett under ett, gir et reelt bilde av den positive veksten, som i hovedsak er drevet av digitale medier, TV og utendørs, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Digitale medier øker omsetningen med 6,5 prosent, vel 60 millioner kroner, sammenlignet med fjoråret. Dette er den største kategorien som totalt står for nesten 1 milliard kroner av de totale reklameinntektene, en andel på over 42 prosent.

Ikke langt bak ligger TV-kanalene, som med en omsetning på 896 millioner kroner øker inntektene med 6,6 prosent sammenlignet med de første tre månedene i fjor.

Utendørs reklame vokste med 68 prosent etter gjenåpningen og omsatte for 131 millioner, opp 53 millioner fra første kvartal i fjor. Den samme solide oppgangen, om enn i en mindre skala gjelder også for reklame via influensere som med en inntekt på 9 millioner kroner har sett en vekst i inntektene på 90 prosent sammenlignet med tre første månedene i fjor.

Også landets kinoer har som ventet sett en kraftig økning i reklameinntektene etter at restriksjonene etter koronapandemien er hevet. Kinoene kan vise til en oppgang på 224 prosents økning i reklameinntektene i årets tre første måneder, sammenlignet med perioden i fjor.

– Med flere store og gode titler på trappene forventes kinobesøk å stabilisere seg på normalnivå fram mot sommeren, skriver Mediebyråforeningen.

Powered by Labrador CMS