Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
«I denne utgaven vil du se noen endringer i avisen. Noen av dem er iøynefallende, andre mer subtile», skriver Morgenbladets sjefredaktør Sun Heidi Sæbø i dagens lederartikkel.
«Når vi nå har valgt å gjøre en justering i avislayouten, er det et uttrykk for to ting. Den første er at vi ønsker å gi deg som leser litt bedre hjelp til å navigere og finne frem i det mangfoldet av stoff vi presenterer hver uke», fortsetter Sæbø - og peker blant annet på at leserne nå vil finne alt stoff om film og tv samlet på egne sider. I tillegg er seksjonsmerkingene tydeligere og det er brakt mer farge inn i de faste elementene på sidene.
Den andre tingen Sæbø trekker fram er hvor omskiftelig avisen har vært siden starten i 1819. Fra å være Norges første dagsavis til å bli en intellektuell ukeavis på 1990-tallet.
«Min egen vei til avisen tror jeg er typisk. Da jeg søkte jobb i Morgenbladet, var det posisjonen som utfordrer i norsk offentlighet som tiltrakk meg. Morgenbladet var publikasjonen som valgte andre perspektiver og vinklinger enn de gjengse. Derfor er den nye logoen vi nå presenterer på forsiden, tydelig inspirert av Morgenbladets logoer fra 1993 og fremover – perioden da avisen fant sin identitet som ukeavis», skriver Sæbø.
Hun legger til:
«Behovet for denne annerledesavisen er ikke blitt noe mindre i dagens medielandskap. Det viser seg også tydelig i at vi aldri i vår over to hundre år lange historie har hatt høyere opplag eller flere abonnenter enn i dag.»