Fra 1. januar får Medietilsynet mulighet til å stanse reklame fra utenlandske pengespillselskaper som er rettet mot norske TV-seere. Her tilsynets leder Mari Velsand.

Medietilsynet kan stanse utenlandsk pengespillreklame på TV fra nyttår

– Vi er klare til å ta fatt på oppgaven.

Publisert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra 1. januar får Medietilsynet mulighet til å stanse reklame fra utenlandske pengespillselskaper som er rettet mot norske TV-seere.

– Vi er klare til å ta fatt på oppgaven med å stoppe reklame som etter norske regler er ulovlig, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Den nye bestemmelsen skal bidra til å redusere antall problemspillere og negative konsekvenser av spilleproblemer.

– Spillene det reklameres for her, har høy risiko for spilleavhengighet, og du kan tape veldig mye penger på kort tid. Spilleproblemer er alvorlig ikke bare for spilleren, men også for hele familien. Det er en grunn til at denne reklamen er ulovlig, og det er bra at vi får flere verktøy for å stoppe den, sier direktør Atle Hamar i Lotteri- og stiftelsestilsynet.

Norske og utenlandske pengespillselskaper brukte til sammen 865 millioner kroner på TV-reklame fra august i fjor til juli i år.

De utenlandske spillselskapene, der Unibet og Betsson er sentrale aktører, står for to tredeler av pengene som brukes på pengespillreklame rettet mot norske TV-seere.

Powered by Labrador CMS