– Vi kontrollerer blant annet at det er et tydelig skille mellom kommersielt og redaksjonelt innhold, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Avdekket ti regelbrudd i 2021

Medietilsynet oppsummerer året som gikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medietilsynet gjennomførte 25 tilsyn i 2021, og i ti av tilfellene ble det avdekket brudd på regelverket, skriver tilsynet i en pressemelding.

– I de fleste tilfellene ble saken løst gjennom veiledning og dialog med aktørene, vi ga kun én sanksjon i fjor, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

– Vi kontrollerer blant annet at det er et tydelig skille mellom kommersielt og redaksjonelt innhold, at seerne ikke blir utsatt for et for stort reklametrykk, at NRK og TV 2 oppfyller sine forpliktelser som allmennkringkastere og at mindreårige beskyttes mot skadelig påvirkning fra levende bilder, sier Velsand.

Les tilsynsrapporten for 2021 her

Fakta om Medietilsynets kontroller i 2021

  • I fjor gjennomførte Medietilsynet 25 tilsyn. Av disse var 68 prosent (17) etter kringkastingsregelverket, 16 prosent (4) var innenfor mediestøtte, 12 prosent (3) etter bildeprogramloven og 4 prosent (1) var tilsyn etter valgloven.
  • Det ble avdekket brudd i ti av tilsynene. Blant annet brøt TVNorge reglene om sponsoridentifikasjon og tre radiokanaler brøt regelverket om reklame og sponsing. I tillegg viste en kontroll at en rekke av Discoverys tv-kanaler hadde omfattende markedsføring for pengespill.
  • Medietilsynet fører tilsyn med at NRK og TV 2 overholder sine forpliktelser som allmennkringkastere hvert år.
  • I tillegg til den planlagte tilsynsvirksomheten, kan en tilsynssak iverksettes etter at tilsynet er blitt gjort oppmerksom på et mulig brudd.

Kilde: Medietilsynet

Powered by Labrador CMS