– De unge er generelt langt mer positive enn de eldre til politisk reklame, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet
– De unge er generelt langt mer positive enn de eldre til politisk reklame, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet

Ny rapport: Ikke greit å bruke personlige data til målrettet politisk reklame

Økt skepsis blant velgerne.

Publisert Sist oppdatert

Norske velgere er blitt betydelig mer skeptiske det siste året til bruk av personlige data for å målrette politisk reklame i sosiale medier. Det viser en ny rapport fra Medietilsynet som ble lagt fram i dag.

– De unge er generelt langt mer positive enn de eldre til politisk reklame, men vi ser en økende skepsis til markedsføring basert på personlige data, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.

– Det er også interessant at flere er blitt mer skeptiske til å bruke personlige data på denne måten i løpet av det siste året.

Mens 16 prosent av alle spurte mente det var greit å bruke personlige data til målrettet politisk reklame i mai/juni 2020, var andelen falt til 6 prosent i august 2021, skriver Medietilsynet i rapporten.

Noen av hovedfunnene i undersøkelsen:

  • Norske velgere er mest negative til å få politisk reklame via sms (76 prosent) og i sosiale medier (42 prosent), og minst negative til politisk reklame i radio/podkast (36 prosent), nettaviser (32 prosent) og på tv (33 prosent).
  • De under 26 år er mer positive til å motta politisk reklame enn resten av befolkningen. Dette gjelder i alle kanaler, men særlig i sosiale medier. 28 prosent av unge under 26 år er negative til å motta slik reklame, mot 46 prosent i aldersgruppen over 26 år.
  • De eldre er mer skeptiske enn de yngre til bruk av persondata til å målrette politisk reklame, og skepsisen er økende i alle aldersgrupper. Totalt 16 prosent svarte at det var greit å bruke personlige data til dette formålet i 2020, mot 6 prosent i 2021. I gruppen under 26 år mente 27 prosent at dette var greit i 2020, mot 19 prosent i 2021.

Medietilsynets rapport er basert på en landsrepresentativ spørreundersøkelse gjennomført i 2020 og 2021, og en kvalitativ undersøkelse blant en gruppe unge som var førstegangsvelgere ved kommunestyre- og fylkestingsvalget for to år siden.

Les hele rapporten her.

Powered by Labrador CMS