Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for 2021 er nå klart. Det viser en oppgang i reklameomsetningen via mediebyråene i Norge på 15,8 prosent fra 2020, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding.
I kroner utgjør det 1,3 milliarder.
Omsetningen i 2021 passerte også 2019 som var det siste året uten pandemisituasjon, påpeker foreningen.
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 9,87 milliarder kroner i fjor mot 8,52 milliarder i 2020. I 2019 landet tilsvarende omsetning på 9,65 milliarder.
– Det har vært en fantastisk opptur i reklameomsetningen, i året vi nå har lagt bak oss. Ikke bare ble 2020-omsetningen grundig slått. Det kunne vi fastslå allerede etter halvgått 2021. Men i slutten av 2021 passerte man også 2019-tallene. Og 2019 var et år uten pandemisituasjon, i alle fall her hjemme, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen, pressemeldingen.
Det er kategorien digitale medier som bidrar til den sterke veksten fra 2020 til 2021. Digitale medier hadde en oppgang på 26,5 prosent fra 2020 til 2021.
TV er den nest største kategorien innen Mediebarometeret, og landet på en omsetning via mediebyråene på 3,39 milliarder kroner i 2021. Det var en oppgang på 10,5 prosent fra 2020.
Radio og podkast hadde samlet sett en oppgang på 31,2 prosent til 446 millioner kroner. Mens radio endte på 415 millioner, så ble det omsatt podkastreklame for 31 millioner kroner.
Kategorier som dagspresse og ukepresse har stort sett falt i de senere årene. 2021 ble imidlertid et positivt år for begge mediekategorier. Dagspresse økte med 5,2 prosent til 397 millioner, mens ukepresse/magasiner satte sluttstrek ved 49 millioner og en vekst på 3,5 prosent.
Administrerende direktør Torstein Rafgård i mediebyrået OMD har følgende å si om 2021-tallene:
– Det er liten tvil om at markedet i 2021 har gjort et sterkere comeback enn det vi kunne forvente.
Han legger til:
– Naturligvis er det kanaler som tidvis har hatt det tøft, men overordnet har man kommet godt ut av det. Annonsørene har vist vilje til å investere gjennom 2021 og det blir spennende å følge utviklingen nå utover i første kvartal.