New York Times kjøper opp sportsnettstedet The Athletic. Nettstedet har 1,2 millioner abonnenter og mer enn 400 redaksjonelt ansatte.
Foto: Mark Lennihan / AP / NTB
New York Times kjøper The Athletic
Er avisas største oppkjøp.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Selskapet bak storavisa New York Times kjøper sportsnettstedet The Athletic for 550 millioner dollar.
Nettstedet ble startet i 2016 og har rundt 1,2 millioner abonnenter. Forretningsmodellen er basert på betalende abonnenter og ikke reklameinntekter. Det dekker flere enn 200 lag fordelt på en lang rekke idretter og har mer enn 400 redaksjonelle medarbeidere. New York Times har til sammenligning drøyt 2.000.
Oppkjøpssummen tilsvarer knappe 4,9 milliarder kroner og er et av avisas største oppkjøp. Tidligere har selskapet kjøpt avisa Boston Globe i 1993 for 1,1 milliarder dollar og nettstedet About.com for 410 millioner dollar i 2005. Begge ble siden solgt med tap.
New York Times har, i motsetning til flere mindre mediehus i USA, gjort det svært bra de siste årene. Flere millioner nye abonnenter har strømmet til i Donald Trumps tid i Det hvite hus og i pandemien, og avisa oppga i forrige kvartal at den hadde nesten 8,4 millioner abonnenter. Den ligger dermed godt an til å nå et tidligere uttalt mål om å ha 10 millioner abonnenter innen 2025.
– Vi jager nå et betydelig mer ambisiøst mål enn 10 millioner abonnenter, og vi tror at The Athletic vil hjelpe oss med å utvide vårt tilgjengelige marked for mulige abonnenter, sier administrerende direktør Meredith Kopit Levien i New York Times.