Mellom klokken 21 og 23 var det i snitt 949.000 seere som så på NRKs valgsending.

NRK knuser TV 2 på seertall valgkvelden

Men konkurrenten kan nyte å ha truffet best på valgprognosen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tradisjonen tro var det NRK som vant seertallene valgkvelden ledet av Ingerid Stenvold og Ingunn Solheim, skriver Kampanje. Konkurrenten TV 2 var ikke i nærheten av samme seertall.

Mellom klokken 21 og 23 var det i snitt 949.000 seere som så på NRKs valgsending, mens 410.000 fulgte med mellom klokka 23 til 02 natt til mandag. Det har gitt rikskanalen en markedsandel på henholdsvis 68,6 prosent og 72,1 prosent.

NRKs seertall var aller høyest klokka 21.04, like etter den første valgprognosen fra Valgdirektoratet ble presentert.

Sammenlignet hadde TV 2 i snitt 129.000 seere til sammen på både TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen mellom 20.55 og 01.50 på natten.

TV 2 traff likevel bedre på valgprognosen, som ble mer riktig det endelige resultatet enn NRKs tilsvarende prognose.

Powered by Labrador CMS