Drammens Tidende tok avgjørelsen om å måle konkurrenten før ansvarlig redaktør Kristin Monstad tok over. Hun mener det var en god beslutning for å få frem fakta om konkurrenten. Foto: Drammens Tidende
Drammens Tidende tok avgjørelsen om å måle konkurrenten før ansvarlig redaktør Kristin Monstad tok over. Hun mener det var en god beslutning for å få frem fakta om konkurrenten. Foto: Drammens Tidende

Betalte for konkurrents lesertall

Byavisa mener de ikke synser og viser til en tre år gammel leserundersøkelse.

Publisert   Sist oppdatert

Ansvarlig redaktør Kristin Monstad angriper i kommentaren Drammens Tidende vs Byavisa: Synsing og skjulte lesertall den konkurrenrende gratisavisas omgang med lesertall. 

Utgangspunktet for kommentaren er en artikkel i Byavisa Drammen der det hevdes avisen er i vekst. Drammens Tidende imøtegår påstandnene ved selv å betale for lesertallsundersøkelse av konkurrenten gjennom TNS Gallaup. 

– Hva er årsaken til at dere har målt konkurrenten? 

– De har en så gjennomført useriøs forretningsmodell at jeg må si jeg er sjokkert. Hele strategien handler om å blåse egen posisjon ut av alle proposjoner, samtidig som de rakker ned på konkurrentene, sier Monstad og fortsetter: – Jeg vil si det så sterkt som at det Byavisa og konsersjefen der driver med er synsing og sprøyt i en uskjønn forening. Årsaken til at vi har tatt dette med TNS er at en rekke annonsører åpenbart tror at de når ut til langt flere enn det som faktisk er tilfelle. 

Uredelig og uryddig

Ifølge Monstads viser lesertallsundersøkelsen at Drammens Tidende har 2,5 lesere i snitt per avis seks dager i uken. Byavisa Drammen, sier hun, har maksimalt 0,7 leser per distribuerte avis. Til tross for dette opplever redaktøren at konsernsjefen i Byavisa et helt motsatt bilde gang på gang.

Dette mener hun går ut over Drammens Tidende. Samtidig understreker hun at Byavisa er en helt grei gratisavis, og at det derfor er synd at de etter hennes syn ikke driver mer på en langt mer redelig og ryddig måte.

– Det skulle ikke være noen grunn til at Byavisa i Drammen, Tønsberg, Sandefjord, Fredrikstad, Moss og Sarpsborg ikke skulle kunne måle lesertallene på samme måte som andre gratisaviser av samme størrelse gjør.  Konsernsjefen har fått holde på mer eller mindre uimotsagt. Det er jo smart så lenge han får holde på. Jeg tror også at flere av abonnementsavisene har vært litt unødig engstelige for å gå ut fordi vi er den store rådende avisa mot den lille nykomlingen. 

Facebook-støtte

Etter at kommentaren ble publisert har hun mottatt en rekke støttende henvendelser fra kollegaer i de øvrige byene Byavisa utgis. På Facebook bekrefter blant annet leder Digital produkt og forretningsutvikling Dag Otter Johansen i Budstikka, som eier både Askeravisen og Bærumsaavisen Monstads poenger. 

– Lesertallene for gratisaviser er synkende og markedet for print - betalt og gratis - er krevende.
For vår del har det vært viktig å ha offisielle tall for gratisavisene av to grunner: Måle reelt lesertall og se hvilken tilleggsdekning disse to gir utover Budstikka, for å se hvilken total distribusjon disse tre mediene gir, f. eks for innstikk.

Tall fra 2012

Daglig leder Bjørn Larsen i Lundquist Media som utgir blant annet Byavisa Drammen kjenner seg ikke igjen i fremstillingen av være lesertallssynser. 

– Det stemmer ikke at vi ikke måler lesertall. Men vi bruker ikke TNSs Forbruker og Media slik Drammens Tidende gjør, og nå har gjort på oss. Det har de selvsagt full rett til. Vi skjønner imidlertid ikke noe av disse tallene, sier Larsen. 

– Hvordan måler dere lesertall i dag?

– Vi kjører en egen markedsundersøkelse der lesertall inngår. Den siste er gjennomført av Opinion i 2012, og jeg går ut fra at alle aksepterer Opinion på linje med TNS når det kommer til å kunne beregne lesertall. 

– Hva er årsaken til at Byavisa velger å gjøre lesertallundersøkelsene slik?

– Vi er ikke eid av landets største arbeidstakerorganisasjon eller et internasjonalt mediekonsern. Vi er et lite mediehus og bruker de pengene vi har på å lage et så godt produkt som mulig. Det å være med i Forbruker og Media-undersøkelsen er en relativt høy kostnad.  

– Mediemarkedet har forandret seg noe siden 2012, ser du at det kan oppleves som villedende å oppgi tre år gamle tall?

– Folk må vurdere det som de vil. Så må en spørre seg hvem det er som etterspør disse tallene. Er det markedet, leserne, annonsørene eller konkurrentene våre? Vi legger ikke skjul på tallene våre i møte med annonsørene. 

Skeptiks til TNS

Larsen mener at den gode dialogen han opplever å ha med Byavisas annonsører nettopp er en bekreftelse på at disse får igjen for det de betaler for. Han viser videre til at TNS tallene som nå er lagt frem ikke dekker hele deres nedslagsfelt. I tillegg uttrykker han skepsis til om selve Forbruker og Medier undersøkelsen viser riktig for ukeaviser som Byavisa

– Jeg har sett at aviser som kommer ut en gang i uken ofte får et lesertall som er lavere enn dagsaviser. Det betyr ikke at undersøkelsen er feil, men den favoriserer dagsaviser, mener Larsen