Operatører som bryter Ruters regler for markedsføring eller mediehåndtering risikerer en halv million kroner i bot, foreslår Ruter.
Operatører som bryter Ruters regler for markedsføring eller mediehåndtering risikerer en halv million kroner i bot, foreslår Ruter.

Risikerer 500.000 kroner i bot ved uttalelser til media

Kollektivselskapet Ruter med strengt kontraktsforslag.

Publisert Sist oppdatert

Oslos kollektivtrafikk-selskap Ruter foreslår nye krav til busselskaper som ønsker å trafikkere linjer sør i Oslo, skriver Vårt Oslo.

«Dersom operatøren bryter bestemmelsene for markedsføring og/eller mediehåndtering etter bestemmelsene i vedlegg punkt xx, kan oppdragsgiver ilegge operatøren bot på 500.000 kroner per tilfelle», skriver Ruter i et kontraktsforslag.

Selskapet er eid av Oslo kommune og Viken fylkeskommune.

– Jeg vil på det sterkeste advare mot at denne klausulen blir stående, sier Kristine Foss, jurist i Norsk Presseforbund, til Aftenposten.

Hun mener at så høye bøter kan virke svært begrensende.

– Det er greit og forståelig at de trenger å styre en del informasjon sentralt, men en så vid bestemmelse som i tillegg skal straffesanksjoneres, kan fort gripe inn både ytringsfriheten til den enkelte og samfunnets rett til informasjon. Og den står seg ekstra dårlig fra et offentlig eid selskap, sier Foss.

Ifølge Ruters pressevakt Øystein Dahl Johansen er dokumentene forberedelser til det kommende anbudet for busstjenester i Oslo Sør 2021, skriver han i en e-post til VårtOslo.

– Ruter ber alltid om innspill fra leverandørmarkedet, og har en god og åpen dialog her. Vi har fått en del innspill og endelig versjon av anbudsdokumentene blir publisert i begynnelsen av februar, skriver Johansen.