– Mentoring har vist seg å ha svært god effekt dersom det gjøres riktig. Vi er stolte over å kunne tilby dette til bransjen, sier leder for Medienettverket, Veslemøy Østrem. Foto: NTB scanpix

Nytt mentorprogram skal styrke kvinnelige ledere i mediebransjen

– Har vært en kollektiv flauhet på tvers av bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medienettverket og Mediebedriftenes landsforening etablerer et mentorprogram for å styrke kvinners lederskap og karrieremuligheter i mediene. Det melder nettverket i en pressemelding torsdag.

Medienettverket er et forum for kvinner i ledelse, og ble etablert for 20 år siden for å bidra til at mediebransjen skulle bli mer mangfoldig. De mener det går for sakte, og setter i gang mentorprogrammet for å styrke arbeidet.

– Mentoring har vist seg å ha svært god effekt dersom det gjøres riktig. Vi er stolte over å kunne tilby dette til bransjen, sier leder for nettverket, Veslemøy Østrem, ifølge pressemeldinga.

– Det har vært en kollektiv flauhet på tvers av bransjen på at man ikke har lyktes mer med mangfold, sa Østrem da hun ønsket velkommen til Medienettverkets konferanse i Oslo torsdag.

– Jeg vil trekke fram NRK, som nådde 40 prosent på alle ledernivåer etter at Thor Gjermund Eriksen ble kringkastingssjef, men som ikke ga seg med det, og som nå nærmer seg 50/50, sa Østrem.

Hun fortalte at mediebedriftene har etterlyst konkrete verktøy for hvordan jobbe med å få mer mangfold, og konsernlederne har ønsket seg samlinger der de blir utfordret på området.

Kringkastingssjef Eriksen er glad for initiativet, ifølge pressemeldinga.

– Vi trenger større mangfold i ledelsen av norske medier, for bedre å treffe hele publikum. Klare mål og mer konkrete virkemidler er en forutsetning. Derfor støtter og bidrar NRK til Mentorprogrammet.

Også TV 2, Schibsted, Amedia, Polaris og Mentor Medier har stilt seg positive til prosjektet.

– I TV 2 mener vi dette programmet kan bli et av flere viktige virkemidler for å fremme en bedre kjønnsbalanse blant ledere i medievirksomheter. Selv har vi ennå ikke kommet dit vi burde være, og derfor er dette høyst relevant for oss, sier TV 2-sjef Olav Sandnes, ifølge pressemeldinga.

Powered by Labrador CMS