Gjyri Helén Werp ble hentet fra Hjemmet Mortensens «Kamille». Foto: Kathrine Geard
Har stanset nedgangen
Kvinner og Klær med første opplagsøkning på flere år.
«KK» har hatt en bratt opplagsnedgang de siste årene, men nå har bladet snudd trenden. Når lesertallene legges fram torsdag, vil bladet etter det Journalisten erfarer være det eneste ukebladet med opplagsfremgang.
Opplaget i «KK» har påkalt en sammenhengende klagesang i flere år. Det tradisjonsrike bladet solgte i 2005 71.297 eksemplarer. I 2008 var opplaget redusert til 43.535 eksemplarer.
– Skrudd opp feelgood-faktor
Gjyri Helén Werp ble hentet fra Hjemmet Mortensens «Kamille» på høsten 2008 for å få opp populariteten igjen.
– Vi har jobbet hardt med å legge om og fornye bladet siden årsskiftet 08/09. Jeg er fryktelig stolt over at vi ligger an til å få et lite pluss for 2009. Det har gått fort, og det er utrolig hyggelig med litt vind i seilene for en redaksjon som har slitt med fallende opplag, sier Werp til Journalisten.
Hun understreker at tallene ikke er revidert og at de offisielle tallene legges fram først på torsdag.
En av suksessfaktorene har vært en «høyere feelgood-faktor».
– Vi har satset mer på mote og reportasjestoff, og samtidig «glammet opp» bilder, layout og design, sier hun.
Mistet en tredjedel av staben
KK har nå en redaksjon på rundt 25 medarbeidere, en betydelig reduksjon i forhold til for bare ett par år siden. Eierselskapet Aller Norge foretok en betydelig nedbemanning i fjor.
– Vi har vel mistet en tredjedel av staben. Det er tungt og trist når det står på, men det kommer også noe godt ut av slike prosesser. Vi har en mindre stab, men en veldig entusiasme for det å lage et best mulig blad, sier Werp.
KK har omtrent halvparten av salget i løssalg, og det er der suksess og fiasko viser seg først.
– Det er ikke noen tvil om at det er løssalget som forteller oss om vi er på rett vei, og så følger abonnementsutviklingen etter.