For mye journalistikk presenteres på en gammeldags måte og når derfor ikke gjennom, mener Kyrre Lien. Foto: Martin Huseby Jensen
Fotograf Kyrre Lien på prestisjeliste
Kan bidra til at Kyrre Lien blir satt i kontakt med folk som deler hans visjoner for hva den nye mediehverdagen skal bringe.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Artisten Kygo og fotografen Kyrre Lien er to av fire nordmenn som har fått plass på magasinet Forbes’ liste over nyskapende, unge, europeiske entreprenører.
Sammen med gründer Martin McGloin og Mondos kjøkkensjef Christian Pettersen, er Kygo og Lien å finne på hver sin «30 under 30» liste fra det anerkjente forretningsmagasinet, skriver Aftenposten. For Europa lager Forbes ti lister i ulike kategorier, slik at til sammen 300 unge entreprenører blir løftet fram.
– For meg betyr dette at jeg kan bli satt i kontakt med dyktige folk som deler mine visjoner for hva den nye mediehverdagen skal bringe. Dette er folk som kanskje vil skape endring, sier Lien. Han har blant annet rapportert fra konflikter i Øst-Ukraina, Gaza og Myanmar, og Forbes påpeker Liens bruk av innovativ fototeknikk, som video med 360 graders vinkel.
– Det er mye journalistikk som lages i dag, både i Norge og internasjonalt, som er for gammeldags og overfladisk til å nå igjennom i dagens mediebilde. Det er så mye informasjon som skal ut. Jeg tror det er viktig å prøve ut nye fortellerteknikker, for eksempel større interaktive reportasjer som engasjerer lesere, sier Lien.