Det var det siste bildet i fotoserien av 73-åringen som viste fingeren til SIAN på Kongsberg på lørdag som ble blinkskuddet. Foto: Irene Mjøseng

Fotografen hadde aldri trodd at bildet av mannen som gav fingeren til SIAN skulle ta sånn av

Mange har lyst til å vise fingeren, men blir stoppet av folkeskikk. Derfor tror Irene Mjøseng i Laagendalsposten at bildet hennes skaper engasjement. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Irene Mjøseng

De siste dagene har bildet av den eldre mannen som viser fingeren til den innvandringsfiendtlige organisasjonen SIAN (Stopp islamiseringen av Norge) gått som en farsott i sosiale medier. Bak bildet står journalist og fotograf Irene Mjøseng i Laagendalsposten.

– Jeg hadde aldri trodd at bildet skulle ta av på den måten. Det er vanskelig å fatte at det er delt så mye, så fort og at det gjør sånn inntrykk på folk, sier Mjøseng til Journalisten.

Fort

Bildet ble tatt sist lørdag da SIAN hadde stand på torget på Kongsberg. Som motsats organiserte Refugees welcome to Kongsberg seg på torget samtidig. Politiet hadde styrket bemanningen, og det var spenning knyttet til hva som kunne skje. Laagendalsposten sende en skrivende journalist og Mjøseng som fotograf.

– Vi visste veldig lite, bare at de skulle stå der mellom klokka ett og tre.

Den gamle mannen dukket plutselig opp, og forsvant like fort igjen.

– Jeg hadde akkurat stått og pratet litt med de to politisjefene som stod og observerte. Folk stod i en halvsirkel langt unna SIAN. Så observerte jeg i sidesynet at en eldre mann dro opp og flippa fingeren inniblant dem. Hva skjer nå, tenkte jeg.

Mjøseng begynte å fotografere med en gang.

– Så så jeg hvordan han så ut, og alderen hans. Jeg tenkte at han kommer sikkert bare til å stå der og vise fingeren litt på avstand. Så plutselig gikk han ut av mengden, fortsatte å vise fingeren, og gikk nærmere og nærmere SIAN-folka. Jeg fotograferte han hele veien til det siste bildet som satt perfekt.

Spent

Fotografen visste at hun hadde en vinkel som ikke NRK eller Resett som også var tilstede hadde. Men om hun faktisk hadde klart å fange det gode bildet, var hun fortsatt usikker på.

– Jeg var spent på om jeg hadde fått det bildet jeg ville. Det skjedde så fort. Den eldre mannen med plastposen fra Coop bare gikk igjen og ble borte.

Jobben på torget fortsatte, men da de to kollegene skjønte at det ikke kom til å bli opptøyer, gikk de tilbake til redaksjonen for å jobbe ut det de hadde.

– Det var det bildet jeg var mest spent på. Det var da vi så bildet at vi skjønte at vi hadde det.

Bildet ble en del av en fotoserie på over 20 bilder fra torget, samt oppslagsbilde til artikkelen.

Se bildegalleriet her.

Ettersom Mjøseng var på lørdagsvakt hadde hun ikke så mye tid til å følge opp hvordan saken og bildet gikk i sosiale medier. Men hun fikk med seg at Anne Holt delte en annen tweet med bildet til kommentaren «Blinkskudd» i 17-tiden lørdag ettermiddag.

– Da ble jeg satt ut, for hun har så mange følgere og er en person jeg respekterer. Så viste det seg at det bare var starten.

Nært

Senere på lørdagen fant redaksjonen ut at de måtte finne den gamle mannen, og intervjue han. Da viste det seg at 76 år gamle Louis Eriksen selv kom til Norge som barn født av spanske flyktninger i Frankrike etter den spanske borgerkrigen.

– Det gjør bildet enda mer symbolsk.

At bildet vekker engasjement syns hun er gøy. Ikke minst at bildet er tatt med en enkel linse på 50 millimeter.

– Foto handler om å gå nær nok. Da får du følelsen av at det er noe som skjer. Du ser øyeblikket der og da. Det er ikke perfekte farger og komposisjonen er maskinell, men det blir mer levende når det er litt blurry, og tatt i øyeblikket.

– Hvorfor tror du skaper sånn engasjement?

– Som tidene er nå, tror jeg mange vil vise fingeren til ulike mennesker, men som ikke gjør det av god folkeskikk. Det er et eller annet som bildet har truffet. Det er en motstand som det er viktig å vise.

Den teknisk gjennomføringen, har hun også fått kritikk for.

– Jeg leste en kommentar fra en som slaktet alt ved bildet, som mente alt var galt. Men det er det han ser av tekniske detaljer og ting i bildet. For meg handler det om å formidle en følelse. For meg er det ikke viktig å ha det teknisk perfekte bildet.

Smeller

Bildet har også fått kritikk for at mannen ved å vise fingeren ikke aksepterer at ytringsfriheten gjelder for alle. At det det skapes debatt, syns Mjøseng er greit.

– Det vil alltid være noen som vil være uenig når et bilde eller en tekst får mye oppmerksomhet. Alle skal ikke være enige.

Mjøseng ville egentlig bli fotograf, men tok journalisthøyskolen i Oslo for å sikre seg jobb. Hun er derfor glad for at hun får muligheten til å fotografere. Bildet av 76 år gamle Louis Eriksen tror hun ikke hadde eksistert om det bare var en på jobb lørdagen.

– Når man må gjøre alt samtidig blir det et annet produkt.

Det hun sitter igjen med nå etterpå er det utrolige som kan spinne ut av en vanlig lørdagsvakt.

– Plutselig smeller det på den måten. Det er gøy å oppleve at det kan skje i en liten by i en liten lokalavis.

Powered by Labrador CMS