Debatt:
15. desember 2017 presenterte medieorganisasjonene undersøkelsen om seksuell trakassering. Fra venstre Reidun Kjelling Nybø (NR), Randi Øgrey (MBL), Hege Iren Frantzen (NJ) og Arne Jensen (NR). Arkivfoto: Andrea Gjestvang
Ny kartlegging av seksuell trakassering i mediebransjen
Sendes ut om én uke.
Om en uke sendes en ny undersøkelse om seksuell trakassering ut til medarbeidere i mediebransjen.
Høsten 2017 gjennomførte medieorganisasjonene en kartlegging av seksuell trakassering i mediebransjen. Drøyt 5700 medarbeidere svarte på spørsmålene, og tre prosent av dem oppga at de var utsatt for seksuell trakassering de siste seks månedene.
Nå, to år seinere, ønsker medieorganisasjonene å gjenta undersøkelsen. I tillegg til initiativtakerne bak undersøkelsen i 2017, Norsk Journalistlag, Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Fagpressen, Landslaget for lokalaviser og Norsk Redaktørforening, kommer følgende mediehus/medieorganisasjoner til å samarbeide om utsendelse av undersøkelsen: NRK, Discovery Norge, NENT Group og Norsk Lokalradioforbund.
For å kunne sammenligne resultatene, og dermed se eventuelle utviklingstrekk, tar vi utgangspunkt i de samme spørsmålene som i 2017. Undersøkelsen vil være anonym, og resultatene vil kun bli rapportert på overordnet nivå.
Undersøkelsen vil bli sendt ut torsdag 21. november med svarfrist i begynnelsen av desember. Resultatene vil bli presentert i januar 2020.
Vi håper flest mulig av medarbeiderne i mediebransjen vil svare på undersøkelsen, slik at vi har et best mulig grunnlag for å jobbe forebyggende mot seksuell trakassering i det enkelte mediehus og i organisasjonene.
Hege Iren Frantzen, leder i Norsk Journalistlag
Randi Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening
Per Brikt Olsen, administrerende direktør i Fagpressen
Tomas Bruvik, generalsekretær i Landslaget for lokalaviser
Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening
Thor Gjermund Eriksen, kringkastingssjef, NRK
Pål Lomeland, daglig leder i Norsk Lokalradioforbund
Tine Austvoll Jensen, administrerende direktør og sjefredaktør, Discovery Norge
Kenneth Andresen, sjefredaktør og administrerende direktør P4, NENT Group