Aftenpostens sjefredaktør Hilde Haugsgjerd.Foto: Kathrine Geard
Haugsgjerd: – Som forventet
Aftenposten går fram om morgenen, i helgen og på nett, bare ikke på ettermiddagen.
I alt 1.083.000 mennesker er innom Aftenpostens morgenutgave og nettutgave hver dag, det er en økning på 55.000 fra samme tid i fjor, viser tall fra TNS Gallup.
I tillegg er 365.000 innom Aften, som er en tilbakegang på 13.000 lesere sammenlignet med fjoråret.
– Vi er kjempefornøyde vi. Det er klart vi er, sier Aftenpostens sjefredaktør Hilde Haugsgjerd.
Aften
Hun forteller at tilbakegangen til Aften var som forventet, spesielt med tanke på at mediehusets egen ettermiddagsdistribusjon utenfor Oslo ble lagt ned. Dermed distribueres det færre aviser ut til leserne utenfor hovedstaden.
– Og derfor har opplaget gått tilbake, blant annet som følge av det. Det er ikke hyggelig, men det er som forventet. Og det påvirker ikke våre planer om hvordan vi skal drive Aften, sier Haugsgjerd
Mens Dagbladet og VGs nettutgaver er betraktelig større enn sine søsterversjoner på papir, er situasjonen motsatt i Aftenposten. Mens papiravisen leses i snitt av 731.000 hver dag, leses nettutgaven av 543.000.
Nettet
Haugsgjerd mener dette først og fremst er et uttrykk for at morgenutgaven til Aftenposten står sterkt, noe hun vil at den fortsatt skal gjøre.
– Vi har fortsatt et potensial å ta ut for økt vekst på nett, og vi øker jevnt og trutt. Aftenposten er det eneste mediehuset som har vekst både på papir og nett, så vi tror ikke det ene skal gå på bekostning av det andre, sier Haugsgjerd og viser til aviser hvor papirutgaven faller og nettet vokser.
Redaktøren forteller at leserutviklingen så langt i høst ser bra ut, og hun utelukker ikke at Aftenposten tar over tronen som landets største avis allerede i år.
– Det kan hende.