Generalsekretær i LLA, Tomas Bruvik, sier hele bransjen er opptatt av rekruttering, men at det spesielt berører lokalavisene.

Landslaget for lokalaviser

LLA kartlegger jobbsøkere til lokalavisene

– Lokalavisene er bærebjelken i demokratiet vårt, demokratiet starter i lokalsamfunnet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Landslaget for lokalaviser (LLA) ønsker å bedre rekrutteringen til lokalavisene. Nå skal de sammen med rekrutteringsrådgiver Fram kartlegge fremtidige jobbsøkere. Det kommer frem i en pressemelding.

Prosjektet har fått støtte fra Medietilsynet, og resultatene blir presentert på LLAs landsmøte i Tromsø 21.-23. april.

– Utfordring

Det er blitt krevende for lokalavisene å få tak i kompetanse de siste årene, og nå ønsker LLA å vite hva kandidatene er opptatt av. Hensikten er at medlemsbedriftene kan jobbe mer treffsikkert med rekruttering, og dermed få flere kvalifiserte jobbsøkere.

– Dette er en utfordring hele bransjen er opptatt av, men som spesielt berører lokalavisene, sier generalsekretær i LLA ,Tomas Bruvik, ifølge pressemeldingen.

Daglig leder i Fram, Bård Idås, partner i Fram, Ann Mari Nygjerde, og LLA-sjef Tomas Bruvik skal samarbeide om den nye undersøkelsen.

Han sier det er uforståelig at ikke flere søker seg til lokalavisene.

– Lokalavisene er bærebjelken i demokratiet vårt, demokratiet starter i lokalsamfunnet. Lokalavisenes oppdrag er å spille en konstruktiv rolle i lokalmiljøet. Lokalavisa skal gjøre det bedre å bo, leve og arbeide i lokalmiljøet, sier Bruvik.

Vil legge ny strategi

Fram skal bistå i arbeidet til LLA, og ifølge daglig leder, Bård Idås, må Lokalavisene tenke langsiktig rundt rekruttering.

– Lokalavisenes rekrutteringsutfordringer er ikke unike, og vil ikke gå over av seg selv. Dette er knyttet til store samfunnstrender som lav arbeidsledighet, flytting fra bygdene og kamp om de beste hodene på tvers av bransjer. Lokalavisene bør derfor legge en strategi for å sikre rekrutteringen i mange år framover, sier Idås.

Rådgiverne i Fram har tro på at lokalavisene kan styrke sin posisjon som attraktive arbeidsplasser i norske lokalsamfunn. Men da er det viktig at lokalavisene er svært bevisste og målrettede i sine rekrutteringstiltak, mener de.

– Depressive bedrifter

Ann Mari Nygjerde, partner i Fram, sier prosjektet innledes med en helt ny kartlegging av kandidatmarkedet i mediebransjen. Alle studenter på de norske journalistutdanningene blir invitert til å svare.

– Vi er nysgjerrig på hva som driver kandidatene som skal velge jobb. Hvilket inntrykk har kandidatene av mediebransjen? Og hva skal til for at kandidater velger lokalavis, og ikke en storbyredaksjon, sier Nygjerde i pressemeldingen.

Samtidig skal redaktørene spørres om hvordan de jobber med rekruttering.

– Hensikten er å se om det er match mellom hvordan det jobbes med rekruttering og hva kandidatene er opptatt av. Innsikten fra undersøkelsen vil være nyttig for å jobbe mer treffsikkert og systematisk med rekruttering, sier Nygjerde.

Rådgiverne i Fram mener mediebransjen generelt kan bli flinkere til å presentere de positive historiene.

– NHO kommenterte nylig at mediebransjen har noen av de mest depressive bedriftene de kjenner. Mediemarkedet går opp og ned. Det er viktig å legge vekt på at bransjen er i positiv utvikling og at det finnes mange attraktive jobbmuligheter i media også i framtiden. Slikt er unge folk opptatt av, sier Idås.


Powered by Labrador CMS