Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Landslaget for lokalaviser (LLA) ønsker å bedre rekrutteringen til lokalavisene. Nå skal de sammen med rekrutteringsrådgiver Fram kartlegge fremtidige jobbsøkere. Det kommer frem i en pressemelding.
Prosjektet har fått støtte fra Medietilsynet, og resultatene blir presentert på LLAs landsmøte i Tromsø 21.-23. april.
– Utfordring
Det er blitt krevende for lokalavisene å få tak i kompetanse de siste årene, og nå ønsker LLA å vite hva kandidatene er opptatt av. Hensikten er at medlemsbedriftene kan jobbe mer treffsikkert med rekruttering, og dermed få flere kvalifiserte jobbsøkere.
– Dette er en utfordring hele bransjen
er opptatt av, men som spesielt berører lokalavisene, sier generalsekretær i LLA ,Tomas Bruvik,
ifølge pressemeldingen.
Han sier det er uforståelig at ikke flere søker seg til
lokalavisene.
– Lokalavisene er bærebjelken i
demokratiet vårt, demokratiet starter i lokalsamfunnet. Lokalavisenes oppdrag
er å spille en konstruktiv rolle i lokalmiljøet. Lokalavisa skal gjøre det
bedre å bo, leve og arbeide i lokalmiljøet, sier Bruvik.
Annonse
Vil legge ny strategi
Fram skal bistå i arbeidet til LLA, og ifølge daglig leder, Bård Idås, må Lokalavisene tenke langsiktig rundt rekruttering.
– Lokalavisenes
rekrutteringsutfordringer er ikke unike, og vil ikke
gå over av seg selv. Dette er knyttet til store samfunnstrender som lav
arbeidsledighet, flytting fra bygdene og kamp om de beste hodene på tvers av
bransjer. Lokalavisene bør derfor legge en strategi for å sikre rekrutteringen
i mange år framover, sier Idås.
Rådgiverne i Fram har tro på at lokalavisene kan styrke sin
posisjon som attraktive arbeidsplasser i norske lokalsamfunn. Men da er det
viktig at lokalavisene er svært bevisste og målrettede i sine
rekrutteringstiltak, mener de.
– Depressive bedrifter
Ann Mari Nygjerde, partner i Fram, sier prosjektet
innledes med en helt ny kartlegging av kandidatmarkedet i mediebransjen. Alle
studenter på de norske journalistutdanningene blir invitert til å svare.
– Vi er nysgjerrig på hva som driver kandidatene som skal velge jobb.
Hvilket inntrykk har kandidatene av mediebransjen? Og hva skal til for at
kandidater velger lokalavis, og ikke en storbyredaksjon, sier Nygjerde i pressemeldingen.
Samtidig skal redaktørene spørres om hvordan de jobber med rekruttering.
– Hensikten er å se om det er match
mellom hvordan det jobbes med rekruttering og hva kandidatene er opptatt av.
Innsikten fra undersøkelsen vil være nyttig for å jobbe mer treffsikkert og
systematisk med rekruttering, sier Nygjerde.
Rådgiverne i Fram mener mediebransjen generelt kan bli flinkere til å
presentere de positive historiene.
– NHO kommenterte nylig at mediebransjen
har noen av de mest depressive bedriftene de kjenner. Mediemarkedet går opp og
ned. Det er viktig å legge vekt på at bransjen er i positiv utvikling og at det
finnes mange attraktive jobbmuligheter i media også i framtiden. Slikt er unge
folk opptatt av, sier Idås.