Spår lokalavisenes død

At lokalavisene er bedre rustet til å møte nedgangstidene er en illusjon, mener medieanalytiker: Leserne vil dø ut.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Lokalmedier har hatt en mye mer stabil opplagsutvikling de siste tyve årene enn aviser som Dagbladet og VG. Medieanalytiker og ekspert på nordiske medier, Henrik Schultz, er likevel mer bekymret for den lokale pressen på lang sikt.

Spår omfattende avisdød

– Så langt har de vært mye mer stabile, men hvis du ser på demografien ser det mye mer skummelt for dem, enn for såkalte broadsheets som Aftenposten.

Schultz hevder mange av disse lokalavisene ikke har en leser under 50 år.

– Om 30-40 år er disse leserne borte, man trenger ikke være geni for å se det. Aftenposten får tross alt nye lesere, det er ikke nødvendigvis tilfelle for lokalavisene. Lesersammensetningen for lokalaviser er ofte er helt skjev, hevder medieanalytikeren.

For tabloid

TNS Gallup står bak Forbruker & Media-undersøkelsen som jevnlig måler lesertallsutvikling og leserdemografi. Tor Aksel Ødegård i Gallup er bare delvis enig i Schultz’ konklusjon.

– Han er inne på noe, men den er for sterk. Lokalaviser leses mer av eldre aldersgrupper, men å si at de leses primært av dem over 50 blir for tabloid, sier Ødegård.

Schultz mener leserdemografien gjør at Edda Media vil være langt verre stilt på lang sikt enn Schibsted. Allerede om fem til ti år mener han alderssammensettingen vil være utfordrende for lokalavisene.

– De fleste analytikere jeg snakker med har et veldig kort perspektiv. De tenker at jo mer lokal, jo bedre. Men da opererer de med et perspektiv på ett til to år.

Powered by Labrador CMS