God Torsdag slik det ble presentert for annonsører i mai. Mobilfoto: Glenn Slydal Johansen

Dagbladet lanserer torsdagsmagasin

Øker prisen med fem kroner for tilbud til damer som tar helga tidlig.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagbladets nye bilag introduseres med en prisøkning fra 15 til 20 kroner. Det gir en brutto ekstra salgsinntekt på rundt 25 millioner kroner i året, forutsatt uendret opplag.

 – Magasinet skal være et friminutt i hverdagen og gi leseren en god følelse. Det skal være en belønning som leseren kan sette seg ned med når det nærmer seg helg, sier kultur- og magasinredaktør Jo Randen i Dagbladet.

God Torsdag

Magasinet som lanseres i midten av juni har fått navnet God Torsdag.

Trykket skal være glanset og sidetallet vil variere mellom 40 og 56 sider. Innholdet skal være relasjonsstoff, livsstil, helse, trening, reise og mote.

– Vi skal ut og møte mennesker som har opplevd dramatiske ting her i livet, og som har brukt det for å komme videre. Magasinet vil være nytteorientert ved å inneholde guider og gode råd.

Vil øke lojaliteten

Under planleggingsfasen har bilaget internt vært omtalt som et tydelig kvinneblad. Karakteristikker som “KK på speed” har signalisert ambisjoner om et rampete journalistisk alternativ for kvinner.

Nå understreker Randen at målgruppa for magasinet er både mannlige og kvinnelige lesere. Dagbladet tror det kan bidra til å øke lojaliteten blant avisens leseres.

– Vi håper at dette skal bidra til å styrke oss opplagsmessig ved at leserne våre kjøper Dagbladet flere dager i uka.

– Går dere ukepressen i næringa med dette magasinet?

– God Torsdag er et avismagasin. Vi håper at magasinet skal styrke oss i konkurransen med VG.

Den nye magasin-satsingen presenteres for annonsører onsdag ettermiddag. Randen vil ikke kommentere om avisa planlegger prisendring før pressemøtet.

Magasinhistorie

Fra før gir Dagbladet ut magasiner på fredag, lørdag og søndag. I 1999 ble avisa den første som lanserte et eget feature-magasin på lørdager. Ifølge Aviskatalogen.no ligger lesertallene for lørdager over 250.000 høyere enn hverdager. 

Men ikke alle magasinsatsinger har vært like vellykket i avisas historie. Det er ikke mer enn to og et halvt år siden fredagens sportsmagasin ble nedlagt etter en levetid på drøyt tre år.

Powered by Labrador CMS