Egmont-blader samles i strømmetjenesten Flipp
Egmont-blader samles i strømmetjenesten Flipp

Ni av ti vil betale for full tilgang til Egmont-blader

Den stadig økende bruken av strømmetjenester for musikk får nå sine paralleller for digitale magasiner.

Publisert Sist oppdatert

(Oppdatert med ytterligere kommentarer fra Egmont Publishing)

Egmont Publishing setter sin digitale strømmetjeneste for magasiner, Flipp, i  normal drift. Tjenesten gir brukerne tilgang til å lese så mye de vil i for tiden 25 av Norges største blader og tegneserier.

EGMONT PUBLISHING

• Et av fire forretningsdivisjoner i Danmarks største mediekonsern, Egmont. Konsernet har 6.400 medarbeidere i over 30 land.

• De andre Egmont-divisjonene er TV 2 Norge, Egmont Nordisk Film og Egmont Books.

• Egmont Publishing produserer og utgir magasiner, ukeblader, tegneserier, bøker og apps. Selskapet har en årlig omsetning på 5,1 milliarder danske kroner og 2.400 medarbeidere. Den norske delen av virksomheten (inntil april 2014 Egmont Hjemmet Mortensen) er landets største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet utgir mer enn 100 kjente merkevarer og hadde i 2014 en omsetning på vel 1,5 milliarder kroner.

Egmont-titler som Hjemmet, Vi Menn, Kamille, Det Nye, Bonytt og Donald kan lastes ned via tjenesten, heter det i en pressemelding fra Egmont.

Flipp ble lansert i prøveutgave, en såkalt betaversjon, i desember i fjor, til 129 kroner i måneden. Tjenesten er tilgjengelig på smarttelefon og nettbrett, i iOS og Android. Egmont har hentet inspirasjon fra internasjonale produkter som Next Issue, Readly og Ztory.

– Flipp er en del av vår strategi rundt digital brukerbetaling. I Egmont jobber vi med mange små og kostnadseffektive prosjekter. Vi tester ut prosjekter, for senere å investere i det vi ser fungerer, sier Kjetil Hyllseth, leder for digital markedsføring og e-handel i Egmont Publishing.

Se Journalistens dekning av ukepressen her

Ni av ti videre

Kjetil Hyllseth, Leder for digital<br>utvikling og E-commerce i<br>Egmont Publishing. Foto: Trond<br>Lindholm/Egmont Publishing
Kjetil Hyllseth, Leder for digital
utvikling og E-commerce i
Egmont Publishing. Foto: Trond
Lindholm/Egmont Publishing

Ifølge Hyllseth er status etter testperioden at 90 prosent av kundene har valgt å gå fra gratisperioden til betaling. Over 70 prosent er fortsatt lesere.

– Hele 30 prosent av brukerne er nye kunder for Egmont. 73 prosent er kvinner, og av disse sier 80 prosent at de aldri har betalt eller prøvd et digitalt magasin før. Vi har altså klart å møte et behov i markedet, sier Hyllseth.

Flere på banen

Også Aftenposten er på markedet med et felles digitalabonnement, Magasin+, som gir fri tilgang til alle magasinene mediehuset utgir, som Mat fra Norge, Historie, Innsikt, Aftenposten Junior og Hyttemagasinet. Prisen er 99 kroner i måneden.

I Danmark har både Egmont og Aller kommet på banen med strømmetjenester, Flipp og Pling, for sine magasiner. Aller planlegger å lansere Pling i Norge i høst.

1.000 har testet

Foreløpig er Flipp testet blant 1.000 av Egmonts ordinære papirabonnenter, som er rekruttert aktivt inn via epost. Tjenesten har vært lukket og er ikke markedsført før nå. Likevel er altså 30 prosent av Flipp-brukerne helt nye abonnenter. 

– Kun 10 prosent av de som har testet Flipp stanset abonnementet før den 30 dager lange gratisperioden var over. Ytterligere 10 prosent faller av etter at de har mottatt første regning, som trekkes automatisk fra kredittkort. En av årsakene til dette frafallet kan være at de har glemt å avbestille, sier Hyllseth til Journalisten.

Han opplyser at mellom 70 og 80 prosent av Flipp-kundene fortsatt er med, noe som er langt over Egmonts forhåndskalkyler.

Kundene kan foreløpig ikke avbestille Flipp når de er logget inn. Avbestilling må skje i form av en epost til Egmont.

– Men en egen avbestillingsknapp skal på på plass om ikke lenge, sier Hyllseth.