Hanna Relling Berg leder Norsk Presseforbunds utvalg som skal se på Vær varsom-plakatens punkt om sponsing.
Foto: Tone Molnes
DEBATT:
Mange podkaster kan bli felt for brudd på god presseskikk, hvis de blir klaget inn til PFU
Årsak: De bruker ordet sponsor i stedet for annonsør. Hva er egentlig problemet?
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Norsk
Presseforbund har satt ned et utvalg som skal vurdere en mulig revisjon av Vær varsom-plakatens
kapittel 2. om sponsing, skjult reklame og dekning av utgifter til
journalistikk. I punkt 2.8 blir det i dagens versjon slått fast at
sponsing av «nyhets- og
aktualitetsjournalistikk» ikke er forenlig med god presseskikk.
Redaktør
Einar Tho i Haugesunds Avis har i en kronikk påpekt inkonsekvensen i dagens
etiske regelverk. Han bruker Stavanger Aftenblads gode nyhets- og
aktualitetspodkast «Aftenbla-bla» som eksempel. Fordi podkasten er sponset, bryter
den med ordlyden i VVP 2.8, men likevel er det helt uaktuelt å klage den inn
til PFU.
I samme
kategori finner vi podkastserien «Tabbene i Tengs-saken», som er laget av Bjørn
Olav Jahr og Sindre Leganger. Dette er glitrende aktualitetsjournalistikk. Podkastserien
er sponset av et forsikringsselskap, som ikke har noen innflytelse på det
redaksjonelle innholdet. Ved å bruke ordet sponsing, kan de bli felt i PFU.
Hvis de heller bruker ordet annonsør eller reklame, går de fri.
Er så løsningen
å åpne for sponsing også av nyhets- og aktualitetsjournalistikk, med klare krav
og begrensninger? Eller er det selve begrepet sponsing som er problematisk?
Dette er noen
av spørsmåla vi i utvalget ønsker svar på. Derfor inviterer vi til
innspillsmøte i Pressens hus i Oslo 18. januar. Vi håper mange tar seg tid til
å bli med, enten ved å delta i Pressens Hus, eller ved å følge programmet som
blir strømmet.
Utfordringen
med ordet sponsing er at det oppfattes så forskjellig. Ifølge Store norske leksikon
er sponsing definert som en form for indirekte reklame, som benyttes av
bedrifter eller organisasjoner som ønsker å knytte merkenavnet sitt til noe
positivt.
Sponsing er et tvetydig ord, som kan gi grobunn for misforståelser.
Selv om
journalister og redaktører vet at sponsoren ikke har noen innflytelse på det
redaksjonelle innholdet, er det ikke sikkert publikum har samme oppfatning. Sponsing
og sponset innholdet blir brukt ulikt, slik det går fram av veilederen som
Norsk Redaktørforening utarbeidet i 2015 om journalistikk og reklame. Der står
følgende:
Hva betyr
«sponset innhold»? Her er det viktig å skille mellom sponsing som ikke påvirker
innholdet og sponsing som påvirker innholdet. Det første er journalistikk, det
andre er reklame.
Dette er
eksempel på at sponsing er et tvetydig ord, som kan gi grobunn for misforståelser.
Sponsing har
lenge vært brukt i TV, særlig i forbindelse med store idretts- og
kulturarrangement. NRK har bruk for ordet, fordi en sponsor, i motsetning til en
vanlig annonsør, ikke kan oppfordre til direkte kjøp av varer og tjenester. Medier
som er reklamefinansierte, og ikke underlagt kringkastingsloven, har ikke samme
behov. Sponsing kan ofte like gjerne kalles
reklame, annonse eller noe annet som tydelig kommuniserer et klart skille til
det redaksjonelle innholdet. Som annonsør har du ingen innflytelse på
redaksjonelle prioriteringer eller kildevalg. De samme reglene gjelder for
sponsorer.
I rapporten «Sponsing
av journalistikk» skriver Jens Barland og Svein Brurås at hovedformålet med
sponsing kan være forretningsmessig eller å påvirke samfunnet.
De peker på at
det finnes flere fenomener som ligner på sponsing; for eksempel støtteannonser,
støtteabonnement, crowdfunding, Fritt Ord-tilskudd, eller økonomisk støtte fra eiere
eller aktører som vil fremme en bestemt type journalistikk.
Vi i
utvalget ønsker å se på ulike former for ekstern finansiering av journalistikk,
og hvilke krav som bør stilles.
Medienes
viktigste kapital er tillit, og den tilliten må aldri svekkes. Derfor ønsker vi en brei debatt, slik
at ulike forhold rundt ekstern finansiering kan bli belyst. Vårt mål er at en
eventuell endring av kapittel 2 i VVP skal bidra til å styrke det klare skillet
mellom reklame og journalistikk, som er helt avgjørende i alt redaksjonelt
arbeid.