Konserndirektør Mari Velsand i Amedia. Foto: Kathrine Geard
Konserndirektør Mari Velsand i Amedia. Foto: Kathrine Geard

Amedia samler nettdesker

BERGEN (Journalisten): Både i nord og i Vestfold kan nettdeskene bli samlet.

Amedia er som kjent i en prosess hvor konsernets kostnader skal reduseres med 500 millioner kroner. Flere mulige tiltak vurderes, og etter det Journalisten forstår er omtrent halvparten av kostnadene identifisert.

Blant kostnadsbesparende tiltak som vurderes er å samlokalisere nettdeskene til flere aviser i regioner hvor det er naturlig.

Med lavere bemanning og høyere krav til oppdatering gjennom et nyhetsdøgn som utvides av håndholdte enheter, må man tenke nytt. Under en diskusjon om det mobile nyhetsdøgnet under Nordiske Mediedager sa utviklingsdirektør Pål Nedregotten i Amedia at aviser som for eksempel Finnmark Dagblad og Finnmarken ikke har kapasitet til å være oppdatert hele tiden.

- Nordlys har det. Det kan være at de kan betjene nettsidene til disse avisene. Faren ved det er å miste lokalkunnskapen. Jeg tror ikke du kan unngå det, sa han i diskusjonen. 

Også i Vestfold

Torsdag hadde Amedia et statusmøte med sine ledere på hotell Havnekontoret i Bergen. Her presenterte de forskjellige lederne framgangen i å identifisere kuttbare kostnader.

Journalisten kjenner til at en regional nettdesk for Vestfold er blant forslagene som er lagt frem. Trolig vil en slik desk lokaliseres i Tønsberg og omfatte Tønsbergs Blad, Jarlsberg Avis, Gjengangeren, Sandefjords Blad og Østlands-Posten.

Dette er så vidt blitt forsøkt i helgene for de tre tidligere Edda-avisene uten stort hell.

Snur alle steiner

- Vi ser på flere ulike former for samarbeid på redaksjonell side. Det er mange områder det kan skje på, sa konserndirektør Mari Velsand i Amedia til Journalisten etter møtet med lederne er gjennomført.

Hun kan ikke si hvilke områder eller hvordan dette skal gjøres. Men, sier hun, dette skal avgjøres regionalt, ikke sentralt.

- Vi har bedt alle regioner se på mulighetene. Det er ikke alltid det heller har en hensikt.

Velsand vil ikke si konkret hvor langt Amedia er kommet i å identifisere beløpene som skal kuttes, men understreker at de er kommet godt i gang.