Hans Arne Odden ble fotografert da han skulle møte statsråden i R5. Foto: Marius Jørgenrud/Digi.no
Dette bildet misliker Apple sterkt
Digi.no trosset Apples forbud om å ta bilder av selskapets ansatte.
Kamera på iPhone blir bedre for hver versjon av telefonen, men ikke tenk på å bruke det til å ta bilder av Apples ansatte. I 2007 ble det kjent at Apple hadde innført fotoforbud av selskapets ansatte. Snarere ønsket selskapet at mediene heller skulle bruke produktbilder fremfor bilder av for eksempel Apples sjef i Norge, Arne Odden.
– Vi i pressen logrer igjen og poster bilder av iPhone eller iPad i stedet for bilder av selskapets ledere, når vi omtaler selskapet. Årsaken er at vi ikke har noen bilder av ledelsen. Vi gjorde noe med det i dag og har tilbudt alle å bruke bildene vi tok fritt i henhold til en creative commons lisens (CC BY 3.0). Vi oppfordrer samtidig alle andre medier til å gjøre det samme, skriver Digi.nos redaktør Sigvald Sveinbjørnsson i en kommentarartikkel.
Stilte seg opp
Bransjenettstedets journalist Marius Jørgenrud hadde stilt seg utenfor R5 i regjeringskvartalet i påvente av at Arne Odden skulle møte fornyingsminister Rigmor Aasrud. Og da mannen som har ledet Apple i Norge gjennom en årrekke kom, tok han bildene.
Apple er ikke et selskap som gjør seg tilgjengelig for mediene. Journalisten forsøkte å komme i kontakt med Arne Odden for å få en kommentar til Digi.nos snikfotografering. Først får vi tak i pressetalsmann Petter Ahrnstedt. Han ønsker ikke å kommentere den aktuelle saken. Ei vil han si noe om det fortsatt er slik at man i selskapet ikke ønsker bilder av dets ansatte i mediene.
Etter å ha forsøkt seg litt att og fram, får Journalisten kontaktinformasjonen til Apple. Dette finnes ikke på nettsidene deres og er heller ikke å få på opplysningen.
Logrer for mye
Odden ønsker heller ikke å kommentere hvordan han opplevde å bli utsatt for paparazzifotografering. Han vil ikke si om det er slik at et fotoforbud eksisterer. Ei vil han dele sine synspunkter om dette er heldig for Apple. Snarere henviser han til Ahrnstedt.
– Vi i pressen har skrevet side opp og side ned i forkant av presentasjonene til Apple. Dette er gull verd for Apple og strategien har åpenbart vært riktig. Men jeg synes ikke det er bra at vi i mediene går på gang på gang, sier Sveinbjørnsson til Journalisten.
Han mener det er viktig og riktig å publisere bildet av Odden så lenge han representerer et av verdens største it-selskap og på den måten er en åpenbart aktuell person.
Møtt med taushet
Journalist Jørgenrud måtte ifølge redaktøren ikke vente særlig lenge før Odden kom. Han tok bilder av sjefen og stilte noen spørsmål til ham.
– Det var ingen tvil for Odden at han ble fotografert. Vi ble møtt med taushet av Apple-sjefen.
Sveinbjørnsson sier at han synes Apples informasjonsstrategi er spesiell, siden de ikke formidler informasjon før lanseringer. Snarere bygger selskapet på at mediene tar tak i ryktene som begynner å svirre før en lansering og skriver om disse.
– Mediene har skrevet side opp og side ned når noe skal presenteres. Det er gull verdt for Apple, men jeg stiller spørsmål ved strategien deres. At mediene går på og videreformidler rykter, synes jeg er litt flaut.
Barnslig?
– Men er det ikke ganske barnslig av Digi.no å stalke en person som Odden for å få bilde av ham på denne måten?
– He-he, ja … nei, jeg synes ikke det. Vi gjør tvert motsatt av det de ønsker. Vi har fått rettet oppmerksomhet på deres kommunikasjonsstrategi. Dessuten snakker vi her om en stor aktør som ønsker innpass i regjeringens it-strategi, det er åpenbart at det har interesse.
Undertegnede journalist hadde i perioden 2006 til 2008 Sigvald Sveinbjørnsson som sin overordnede i NA24.