Personaliserte nyheter bekymrer nordmenn

Helt naturlig, men dette er fremtiden, mener Marius Karlsen.

Publisert   Sist oppdatert

Nordmenn frykter at de går glipp av informasjon dersom mediene etablerer personaliserte nyheter. Det kommer fram i studien Reuters News Institute Digital News Report 2016

68 prosent av de spurte nordmennene svarer at de er bekymret for å gå glipp av sentral informasjon dersom nyhetene blir styrt av algoritmer og ikke redaktører. 67 prosent av de spurte sier de er bekymret for å gå glipp av utfordrende synspunkter hvis nyhetene personaliseres.

Mer enn halvparten (54 prosent) er bekymret for at personaliserte nyheter vil gripe inn i det digitale privatlivet. I alt har 2.019 nordmenn deltatt i undersøkelsen.

Artiklene personaliseres

Konseptutvikler Marius Karlsen i Polaris Media Nord-Norge er for tiden i permisjon fra redaktørjobben i iTromsø hvor de allerede har en personalisert nettforside. Han mener det er naturlig å være skeptisk til alle endringer. Særlig når spørsmålet er knyttet til algoritmer. Han viser til oppstandelsen som kom i kjølvannet av Facebooks personalisering av nyhetsstrømmen. Da reagerte mange med å skaffe seg utvidelser for å opprettholde den gamle nyhetsstrømmen.

– I dag er det ikke tenkelig uten, det fungerer veldig godt og har vært en del av Facebooks suksess, sier han til Journalisten.

Karlsen som også står bak bloggen Helt Digital og podcasten MediaPuls viser til at Schibsted i løpet neste år vil rulle ut en plattform i alle sine mediehus hvor forsidene blir personaliserte.

– Dette er bare starten. På sikt, og det er ikke mange årene fram, vil nok også teksten i artikkelen blir personalisert.

Men sier han, det må noe mer til for at mediene skal oppnå suksess. Innholdet som vises må engasjere. Derfor må det også provosere. Det må til for at brukerne skal dele innholdet i sosiale medier. Han mener at en forside redigert av redaksjonen er en adopsjon fra papiravisene hvor vi mener at journalister vet bedre enn leserne hva de bør få med seg.

Nordmenn bekymrer seg mest

De norske i undersøkelsen topper bekymringslisten. EU-snittet er henholdsvis 54 prosent, 53, prosent og 46 prosent.

Men under halvparten av nordmennene i undersøkelsen (46 prosent) er enig i påstanden om at de kan stole på det meste av nyheter mesteparten av tiden. Det langt lavere enn i Finland hvor hele 65 prosent er enige i påstanden.

Bare 42 prosent av de spurte sier de er enige i at de kan stole på nyhetsorganisasjoner mesteparten av tiden. 32 prosent svarer at de kan stole på journalister. I Finland er tilsvarende tall henholdsvis 62 prosent og 51 prosent.

– Det er kjempepositivt at man er kritisk til media. Undersøkelser viser at man er skeptisk til alt og alle.

Betalingsvillige nordmenn

Undersøkelsen viser at Norge ligger midt på treet i bruk av ad-block. 23 prosent av de spurte ad-block. På topp ligger polske brukere med 38 prosent, like foran grekerne hvor 36 prosent bruker ad-block. Japanske brukere kommer sist i undersøkelsen. Én av ti japanske brukere benytter seg av muligheten til å blokkere annonser.

Samtidig viser undersøkelsen at nordmenn ligger lengst fremme når det gjelder å betale for digitale nyheter. Flere enn hver fjerde nordmann (27 prosent) har betalt for nyheter det siste året. Neste på listen er Polen og Sverige hvor én av fem har betalt for innhold (20 prosent). Sist ut kommer britene hvor 7 prosent har betalt for nyheter det siste året.