Østlandets blad satser på papir, igjen.
Lyttet til leserne
Østlandets Blad går fra tre til fem utgivelser i uka på papir, og blir morgenavis.
–Leserne våre har uttrykt at de vil ha avisa flere dager i uka. Vi har klart å få økonomi inn i papiravisa til å gjøre det. Det er grunnlag for lokalavis i området vårt, sier ansvarlig redaktør Martin Gray i Østlandets Blad
Ny eier og ny ledelse
I august 2012 gikk avisa ned fra en utgivelsesfrekvens på seks dager i uka til tre. Samtidig innførte den betalingsmur på nettutgaven. Modellen var nyheter på nett, og bakgrunn på papir. Muren ble fjernet etter ett år, grunnet lite tilfredsstillende trafikkutvikling. Nå reverseres også papirendringene.
– Vi har fått nytt eierskap og ledelse. Etter en usikker periode fikk Amedia kjøpe alle titlene i området. Det gir en litt annen situasjon. Vi er en posisjon hvor vi kan konsentrere oss om hva markedet ønsker, og ikke lenger irritere leserne unødig mye.
Dårlig omdømme
Gray tok over som redaktør i mai i år. Endringene han nå gjør er etter lærdom fra omleggingen forrige eier og lederskap gjorde. Disse mener han har skadet avisens omdømme, og det som nå skjer er dermed et mottrekk for å bedre forholdet til de lokale leserne.
–En av hovedårsakene til den eskalerende nedgangen og negative reaksjoner var mangelfull kommunikasjon i forkant av omleggingen. Det var en valgt strategi å ikke fortelle for mye, men det ble oppfattet negativt. Det prøver vi nå å gjøre noe med. Vi har opprettet et leserpanel på rundt 600 stykker som vi diskuterer med. Vi vil bli ennå flinkere til å oppfylle kriteriene til en god lokalavis.
Han er ikke entydig negativ til alt som ble gjort tidligere. Men han mener at det var et prematurt post-nyheter-konsept for papirutgaven. I tillegg til at leserne heller ikke var klare for den digitale satsingen på betalte hendelsesnyheter.
–Modellen har vært forsøkt med hell andre steder i Europa. Men det er ikke direkte overførbart til Norge og lokalpressen det som skjer i store byer der ute. Leserne var irriterte over å måtte betale for innholdet på nett. For å komme i digital posisjon trenger lokalemediene hjelp av de store, som Aftenposten.
Ikke dyrere
Det å øke antall utgivelser fører i følge Gray ikke til store merkostnader for avisen. Noe av årsaken er at den ikke lenger vil komme om ettermiddagen, men bli en morgenavis.
–Som ettermiddagsavis hadde vi en egen distributør. Nå kommer vi inn i ruten til de andre avisene. Vi vil heller ikke få flere avissider per uke, slik at trykkerikostnadene øker. Leserne har savnet mandagsutgaven, mens annonsørene har også savnet onsdagsutgaven, så jeg tror det blir godt mottatt.