Foto: Sergey Sukhorukov

Sterk vekst i nettannonseringen

Over 40 millioner bedre i år enn i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ferske tall fra INMA/MBL viser at veksten i nettannonseringen fortsetter. I september økte nettannonseringen med 28 prosent, sammenlignet med fjoråret. Det tilsvarer en vekst på 44,5 millioner kroner.

Merker størst

Det er stilling ledig som øker mest. Ifølge tallene fra INMA/MBL økte denne posten med 42 prosent i september, sammenlignet med samme periode i fjor. Det tilsvarer en økning på over sju millioner kroner til 24,2 millioner.

Også merkevareannonseringen, som er den største posten i INMA/MBLs-statistikk, har en god vekst. 28 prosent er posten økt sammenlignet med fjoråret. Dermed står merkevareannonsørene for 142 millioner kroner av de totalt nesten 205 millionene reklamekronene som ble omsatt på nett i forrige måned.

Eiendom og bil/motor økte 18 prosent i perioden, mens sekkeposten annet er opp 28 prosent.

Kraftig

Så langt i år betyr dette en samlet vekst på 20 prosent fra i fjor. Frem til utgangen av september ble det omsatt reklame på nett for 1,5 milliarder kroner. Det er rundt 250 millioner kroner mer enn i fjor.

Størst vekst viser eiendomsannonsene med 40 prosent til like under 190 millioner kroner. Merkevare er samlet sett den største posten med en økning på 16 prosent til like over én milliard kroner i omsetning.

Powered by Labrador CMS