Illustrasjonsfoto: Flickr.com/Creative Commons/University of Salford
Undersøkelse: Mediebransjen er blitt mer digitalt moden
Samtidig venter medielederne at annonseinntektene fortsetter å falle betydelig.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Mediebransjen blitt vesentlig mer digitalt moden sammenliknet med for ett år siden, skriver Mediebedriftenes Landsforening (MBL) på sine hjemmesider.
Konklusjonen er basert på svarene i et samarbeidsprosjekt med Capgemini Consulting om måling av digital modenhet i mediebransjen. Prosjektet startet i 2015 og i år har MBL og Capgemini gjennomført en oppfølgingsundersøkelse.
Målingen av digital modenhet handler om i hvor stor grad medieselskapene har digitalisert forretningsprosessene sine, og hvilken effekt det har på selskapenes prestasjoner.
Undersøkelsene i 2015 og 2016 har fått svar fra 234 mediehusledere, fordelt på 103 mediebedrifter. Respondentene har vært mediehusledere og medlemmer av MBL. I tillegg til besvarelsene fra medielederne er økonomiske prestasjonstall blitt brukt som underlag i studien.
Svarene i 2016 viser at bransjen har modnet både i form av hvilke digitale tiltak, hvordan bedriftene bruker kundeinnsikten og hvordan de styrer transformasjonen både på strategisk og operativt nivå. Det er spesielt de mediehusene som var minst digitale modne i 2015 som rapporterer de største framskrittene i 2016-undersøkelsen, skriver MBL.
Undersøkelsen viser en tro på at inntekter fra lesermarkedet kommer til å øke i viktighet for mediehusene de neste tre til fem årene. Ifølge svarene venter lederne at annonseinntektene fortsetter å synke til 35–40 prosent av mediehusenes inntekter om fem år, mot nesten 47 prosent i 2015.