Geir Engen i MBL la fram undersøkelsen onsdag. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen.
MBL legger sammen tallene for nett og papir i ny lesertallmåling
Onsdag presenterte MBL en skisse for hvordan å forenkle målingene på avishus og magasin.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Kantar TNS og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fortsetter samarbeidet om måling av lesertall for aviser, nett og magasiner. Med på samarbeidet om en ny løsning er også ComScore, som står bak dagens offisielle trafikkmåling. Dette kom fram på et frokostmøte hos MBL onsdag morgen.
Den nye løsningen går ut på at man skal kalibrere resultatene fra intervjubaserte undersøkelser med digitale målinger av faktisk bruk. Da vil man også få med tall fra blant annet nettbrett.
Løsningen vil også gi lesertall på nettsteder som ikke er omfattet av dagens målesystemer, slik som Facebook og Google. I tillegg åpner den opp for å benytte mediehusenes egne kundedata.
På ett sted
– ComScore vil måle alle mediehusenes digitale utgaver og gi månedlig rapportering av gjennomsnittlige dagtall. Verdiene i ComScore-målingen vil bli kalibrert inn i Kantar TNS-målingen. Leseverdiene for digitale utgaver vil da bli like, både i de tekniske- og de intervjubaserte målingene. Samtidig vil dette gi lesertall for mediehusenes samlede dekning på alle publiseringsplattformer, sier fagsjef for analyse og utvikling Geir Engen i MBL i en pressemelding.
Metoden til printmålingene vil ikke bli vesentlig endret fra dagens målesystemer. Dette er første gang avishusene og magasinforlagene har samarbeidet om anbud for ny lesertallsmåling. Den nye kontrakten vil gjelde fra 1. januar 2018.