Neida. Klassekampen forsøker ikke å lyve på seg lesere. De har bare glemt å oppdatere annonsen

Brukte gamle tall om igjen.

Publisert Sist oppdatert

Litt rart var det da vi i gjennomgangen av papiravisene denne mandagen var i ferd med å bla gjennom Klassekampens siste sider. Nesten helt på slutten. På side 24 søker avisen etter annonsører.

«103.000 leser vår papiravis daglig og 27.000 leser avisa på nett» heter det i annonsen.

Siden det ennå ikke er ei uke siden de nye lesertallene ble publisert, så vi at det var noe med tallene som ikke helt stemte. For statistikken, som er påvirket av ny vekting av leserne, forteller oss at det er et halvt år siden Klassekampen hadde 103.000 lesere. Ved siste opptelling har flere av dem mistet verdien sin og avisen leses av 92.000 personer hver dag.

Vi sendte like gjerne en e-post til administrerende direktør Christian Samuelsen og spurte ham hva som her hadde skjedd. Hvordan hadde det seg at avisen markedsførte seg mot annonsører med i overkant av 10.000 flere lesere enn den faktisk hadde. Hos bransjemediet Kampanje har det vært flere diskusjoner rundt hvilke konsekvenser endringen i beregningen av lesertallene burde ha for annonseprisene. Derfor spurte vi om hvor heldig det er å operere med feil tall.

– Dette er beklagelig og sløvt fra vår side. Vi har ingen intensjoner om å lure noen, men denne annonsen skulle selvsagt ikke vært på trykk. Den ble laget og bestilt før de nye lesertallene kom, så her har en blanding av rutinesvikt og misforståelser ført til at den ikke ble stoppet. Vi retter opp med en gang og går gjennom våre rutiner for godkjenning av egenannonser, svarer Samuelsen.

Klassekampen er gode på å markedsføre seg selv. Særlig er de kreative når de sender redaktør Bjørgulv Braanen ut for å verve nye lesere. Som også Jævla Bra Byline har omtalt. Men hva da med web? Tallet Klassekampen bruker i sin markedsføring er tett på lesertallene mediehuset har på nett i siste halvår. Og ikke slik de var forrige gang lesertallene ble oppgitt.

Samuelsen oppgir at de har blingset i avisen. For her skulle det jo stått 31.000 lesere, skriver han i eposten. Kort per telefon forteller han at annonsen egentlig ble forsøkt stanset. Den skulle vært erstattet med en annen egenannonse. Vel, når noe først går galt…

– Den alvorlige tabben her er at den kom på trykk etter at TNS-gallup hadde presentert nye og lavere tall. Det skjedde på følgende måte: Desken trengte en egenannonse for å fylle en tom side. Så fikk de beskjed om å bruke egenannonsen fra annonseavdelinga. Her burde varsellampene blinket (særlig ettersom det bare var noen få dager siden Nettavisen beskyldte redaktør Braanen for å “ha tjent millioner på oppblåste tall”). Det gjorde det dessverre ikke. Det vil vi som sagt beklage i morgendagens avis.