Nedgang for magasin og ukepressen

Faller 3,3 prosent, men vekst for kvinneblader. Se og Hør fortsetter nedgangen, det gjør også Her og Nå.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Synovates lesertall for 106 av magasin- og ukepressens titler viser en total nedgang på 3,3 prosent i forhold til siste rapportering i mars. Særlig for en del kvinneblader og blader innen bolig og interiør er det fortsatt vekst. Måleperioden er august 2009 til og med juni 2010.

I tilsvarende måling for ett år siden var det også tilbakegang i lesertallene.

Med sine 27,1 millioner lesertilfeller, er Norge blant de land i verden som konsumerer flest magasiner og ukeblader i forhold til folketallet, heter det i en pressemelding fra Mediebedriftenes Landsforening.

Størst vekst har Vakre Hjem & Interiør, Costume, Fri Flyt, Hyttemagasinet og Lev Landlig, alle med en vekst på over 10 prosent. Størst prosentvis nedgang har aktualitetsbladene D! og C!.

Nisjifisering

– Selv om vi ser en svak tilbakegang for magasin- og ukepressen, er det imponerende hvilken stabilitet vi finner for de fleste titlene, mener Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef i Mediebedriftenes Landsforening. Han legger til at det utvilsomt skjer en nisjifisering i magasin- og ukepressen:

– Det er de mer generelle bladene som i første rekke går tilbake, mens en rekke spesialblader har vekst. Dette er en lignende tendens som vi ser både i dagspressen og i TV, sier Holbæk-Hanssen.

Kvinneblader og familieblader sammen

Ukepressen har gjort en del endringer i hvordan titlene er gruppert. Dette er blant annet gjort for å få lik inndeling når opplag- og lesertall presenteres. En av de største endringene er at de tradisjonelle familiebladene (Hjemmet, Familien, Norsk Ukeblad og Allers) nå er slått sammen med andre kvinneblad.

Mens de nevnte titlene viser en fortsatt nedgang, er det vekst for de andre kvinnebladene: Det Nye, KK, Kamille, Henne, Elle, Tara, Cosmopolitan og Costume har alle en pen vekst i lesertallet.

TV, Bolig og interiør

Gruppen «Bolig og interiør», som består av hele 17 titler, har samlet sett en helt flat utvikling. 8 titler har leservekst, 7 har nedgang, mens 2 er helt stabil. Størst vekst har Vakre Hjem & Interiør som øker med over 23 prosent.

Gruppen med størst tilbakegang er «TV og aktualitet». De store titlene, Se og Hør, Se og Hør Weekend og Her og Nå fortsetter nedgangen, mens bladet På TV er eneste av de syv titlene med vekst.

Sport, reise, friluftsliv og vitenskap

Fem av 16 titler har vekst. Størst prosentvis vekst har Fri Flyt (17,7 prosent), mens Jakt og Fiske øker mest i antall (18.000). 11 titler har tilbakegang, Illustrert Vitenskap faller mest.

Bil og Båt

Det største bladet, Motor, går mest tilbake, mens Vi Menn Båt øker mest.

For de andre bladgruppene er situasjonen relativt stabil.

Powered by Labrador CMS