Stig Fislo. Foto: Kathrine Geard.
Stig Fislo. Foto: Kathrine Geard.

Edda kraftig fram

Overskuddet mer enn doblet i mediekonsernet.

Publisert   Sist oppdatert

Mecoms norske arm, Edda Media, kunne se resultat før skatt øke i første halvår. De seks første månedene i 2010 ga mediekonsernet et overskudd på 110,8 millioner kroner. Ved samme tid i fjor var tilsvarende tall på 54 millioner kroner.

Også for eierselskapet Mecom gikk resultat fram i første halvår og medieselskapet leverte et overskudd før skatt på 70 millioner euro (561 millioner kroner), mot 47,4 millioner euro i fjor.

Flatt

Konserndirektør Stig Finslo i Edda Media forteller at den kraftige forbedringen i resultatet i hovedsak skyldes at effekt fra kostnadstiltakene i konsernet slår inn. Annonsemarkedet ligger på samme sted som det gjorde i for, forklarer han.

– Hvordan vil du karakterisere utsiktene for året?

– Vi er fortsatt litt usikre, men vi har sett tegn til bedringer de siste månedene. Vi vil uansett se an utviklingen et par tre måneder til, før vi kan si noe sikkert om hvordan markedet er, for enn så lenge det er litt labilt.

Samtidig som at Edda Media leverer en kraftig forbedring på driftsresultatet, driftsmarginen er fram fra 5,5 prosent i fjor til 10,5 prosent i år, så går omsetningen tilbake med 24 millioner kroner.

Rute

Finslo forklarer at annonse- og opplagsinntekter går marginalt fram, men at den samlede omsetningen svekkes av andre deler av konsernet - som trykk og distribusjon. Selv om annonseinntektene har flatet ut, er man i Edda nå spente på om markedet vil hente seg opp igjen.

Konserndirektøren er opptatt av at resultatet er godt, men understreker at det samtidig er behov for å bedre det ytterligere.

I fjor ble et treårig kostnadsprogram lansert hvor bemanningen skal reduseres med 10 prosent.

– Det er i rute i forhold til det som er annonsert. Vi jobber fortsatt med å effektivisere organisasjon, og er godt i gang med det.

Tallene

Annonseomsetningen i Edda er fram to millioner kroner til 568,4 millioner i første halvår. Inntektene fra annonsesalget i digitale medier passerte i perioden 100 millioner kroner, og utgjør nå en femtedel av de samlede annonseinntektene i mediekonsernet.

Opplagsinntektene er opp nesten sju millioner kroner til 281,8 millioner i perioden.

I samme periode er kostnadene ned med 77 millioner kroner fra 1,026 milliarder kroner i fjor.