Mecomaviser dømt for skjult reklame
Må betale titusener i bøter.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Mecoms danske lokalaviser som sorterer under Berlingske Media, er dømt for å ha hatt skjult reklame i sine artikler, skriver Danske Dagblades Forening.
Det er byretten i København som har dømt Berlingske Media for overtredelse av den danske markedsføringslovens paragraf 4 om skjult reklame.
Krysset grensene
I alt fire av Berlingskes lokalaviser ga på tampen av 2006 ut et temabilag med reklame og redaksjonell omtale av virksomheter i området sitt. Før utgivelsen fikk bedriftene som ble omtalt i avisen tilbud om en pakkeløsning som innebar at de kunne kjøpe både annonseplass, og redaksjonell omtale. I den redaksjonelle omtalen ble det ikke gjort oppmerksom på forholdet slik at leserne var klar over at det var betalt omtale.
Forbrukerombudet i Danmark har reagert på disse omtalene og fikk dem prøvet i retten. Ombudet er meget fornøyd med dommen på til sammen 76.000 danske kroner.
– Jeg er veldig tilfreds med dommen fordi den setter en prinsipiell grense for når noe klart må oppfattes som reklame, sier forbrukerombud Henrik Øe.
I Berlingske Media har man innrømmet at noe har skjedd, så dommen var forventet. Direktør for Berlingske Lokalaviser, Gorm Wesing Flyvholm, skal i en mail gjort det klart at ingen medarbeidere kan love redaksjonell omtale i forbindelse med annonsering i avisene deres, enten det skjer muntlig eller skriftlig.