Hilde Haugsgjerd. Foto: Kathrine Geard.
Hilde Haugsgjerd. Foto: Kathrine Geard.

Aftenposten.no i pluss

Aftenpostens nettsatsing gikk for første gang med overskudd i første kvartal.

Publisert Sist oppdatert

– Vi fikk et lite plussresultat for Aftenposten på nett i første kvartal. Om de andre nettsatsingene i Media Norge kan vi si at de så langt har vært litt vel langt ute i det røde, opplyste Media Norges sjef Didrik Munch da Schibsted presenterte resultatene for første kvartal i dag.

Bare de største lønnsomme

VG Multimedia og Aftonbladet.se har foreløpig vært ensomme svaler som lønnsomme nettaviser i Schibsted.

– E24 har gått med overskudd i perioder, men det har vært litt variabelt. Ellers er dette et område vi bruker mye energi på og hvor vi ser at vi har et sterkt forbedringspotensial. Vi er blitt langt flinkere til å dele best practice mellom nettavisene. Det må ikke forstås dit at vi tror at vi kan sitte og fjernstyre de forskjellige nettavisene fra Oslo, men vi tror det er mye å hente på å bli flinkere til å dele det vi gjør med hverandre. Det arbeidet ledes av Torry Pedersen, sa Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal.

– Ikke glitrende

Munch understreker at de har et omfattende arbeid foran seg før nettavisene i Media Norge er der de bør være.

– Vi har sterke posisjoner i lesemarkedet og i annonsemarkedet. Men vi kan ikke skryte av lønnsomheten i den digitale virksomheten. Det er en betydelig bedring både i posisjoner og omsetning, men det er fra veldig lave nivåer. Vi må passe på at vi har det nødvendige trykket på dette og at vi ikke har mer under panseret enn det som er strengt nødvendig, sa Munch.

Media Norge ansatte i mars Aftenpostens digitaldirektør Stig Waagbø i en nyopprettet stilling som konserndirektør for å lede Media Norges digitalsatsing.

Bedre på papir

Munch kunne melde om langt bedre resultater for papiravisene enn for nettavisene.

– Jeg tror papiravisene kommer til å generere godt med cash også i årene fremover, men det er viktig at vi fortsetter lønnsomhetsprogrammene våre. Jeg er relativt stolt av resultatforbedringen på 140 millioner kroner fra første kvartal i 2009 til første kvartal i år.

Han mente også at det var bedre tall i vente, selv om de positive konjunkturene lar vente på seg.

Mer på mal

– Det kommer til å bli mer malstyring, mer av innholdet skal produseres på dagtid og det skal samarbeides langt mer mellom mediehusene. Det skal gi bedre kvalitet til en lavere kost. Vi bytter ut alle publiseringssystemene våre for å ha en felles plattform, sa Munch.

Han mente også at det kunne gjøres forbedringer i salgsarbeidet som gjør papiravisene noe mindre konjunkturavhengige.

– Jeg er sikker på at det er forbedringspotensial og vi skal jobbe knallhardt med salget, sa Munch.

Annonseinntektene sto for 44 prosent av omsetningen til Media Norge, og opplagsinntektene for 27 prosent. På tross av synkende opplag tror Munch at de i hvert fall skal klare å holde opplagsinntektene stabile.

– Opplagssituasjonen er ikke så krevende som for løssalgsavisene. Det er ingenting som tyder på en markant bedring, men vi tror at det er mer å gå når det gjelder å øke opplagsinntektene.

Powered by Labrador CMS