Opp og ned for Schibstedavisene
Annonseinntektene vokser, opplagsinntektene synker.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Schibsteds kvartalsrapport, som legges fram i dag, viser at finn.no vokser i alle segmenter. En driftsinntekt på 258 millioner kroner gir en vekst på 32 prosent. Konsernet melder også om god profittøkning i sine aviser. Men her er bildet mer sammensatt. Mens annonseinntektene nå øker, tjener papiravisene mindre på leserne.
I fall
I VG er opplagsinntektene redusert med hele sju prosent. Bakgrunnen er at VGs opplag på ukedager har falt ni prosent. Schibsted varsler at prisen på Lørdags-VG vil øke fra 17 til 20 kroner fra september.
Det samlede opplaget for Media Norges fire regionsaviser Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad er redusert med 2,2 prosent. For Aftenpostens del har opplagsinntektene falt med fire prosent.
God vekst
På annonsesiden går det langt bedre for papiravisene. Media Norge-avisene fikk en samlet inntektsvekst på sju prosent, mens Aftenpostens inntekter økte med ni prosent. Ifølge delårsrapporten fra Media Norge er det nå en forsiktig vekst i de fleste annonsekategorier. «Bedringen skjer spesielt innen stillingsannonsering, på nett og i helgemagasiner. Eiendomsmarkedet er fortsatt ustabilt», heter det i rapporten.
Også VG har en vekst i annonseinntektene. Den er på fire prosent. Samtidig opplever VG stadig framgang på nett. Trafikkveksten er solid og inntektene øker med tre prosent.