Adressa-aksjonær tar kontroll

Adressa-aksjonær Terje Roll Danielsen tar kontroll over Orkla Medias aksjer i Bergens Tidende og Adresseavisen.

Publisert Sist oppdatert

Orkla Media har solgt sine aksjer i Bergens Tidende og Adresseavisen. BT-aksjene går først til Schibsted, men skal senere videreselges for samme pris til Terje Roll Danielsen, lokal aksjonær i Adresseavisen. Dette salget skal skje etter at Media Norge-fusjonen er en realitet.

Roll Danielsen kjøper også Orkla Medias aksjer i Adresseavisen og får dermed en dominerende posisjon i begge de to avisene, med 28,5 prosent i Bergens Tidende og 21,8 prosent i Adresseavisen.

Det kan åpne for at Adresseavisen også blir med i Media Norge.

– Det kan være at det øker sannsynligheten for at det vil skje, men det må styret i Adresseavisen i så fall svare for, sier konserndirektør i Schibsted Norge, Birger Magnus til Journalisten.

Orkla Medias aksjesalg i de to avisene gir selskapet en inntekt på 775 millioner kroner.

– Prisen er ok i forhold til den verdivurderingen som ble foretatt i forbindelse med Media Norge-forhandlingene, sier Magnus.

Siden aksjene var inkludert i kjøpsavtalen med Mecom, er det sistnevnte som får glede av dem. De kommer godt med i selskapets slunkne kasse og ifølge en børsmelding fra Mecom Group plc i London vil millionene brukes til å redusere gjeldsposter.

Orkla selv står sannsynligvis først i kreditorkøen, med en kortsiktig kreditt på rundt en milliard som ble gitt i forbindelse med salget.

– Hvordan rimer dette salget med tidligere uttalelser om at Mecom helst ville styrke sin stilling i regionavisene?

– Vi har hatt en strategi i forhold til Media Norge om at vi dels er imot fusjonen og dels er i mot Schibsteds dominerende rolle. Dette har ikke ført fram, og det tar vi nå konsekvensen av. Det er uinteressant for oss å sitte i et selskap som er dominert av en av våre konkurrenter, sier Sig Finslo i Orkla Media til Journalisten.

– Men bidrar ikke Orkla Media nå til å styrke Schibsted ytterligere?

– Man må se på realitetene her: Schibsted dominerer allerede Media Norge og den realiteten forandrer seg ikke med dette salget.