Bedre resultat i Media Norge

Men opplaget for alle de fire avisene faller.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Driftsresultatet for tredje kvartal økte med 41 millioner, til 100 millioner kroner. Fjorårets driftsresultat etter avskrivninger for samme kvartal var på 59 millioner. For året under ett er resultatet 205 millioner, som fortsatt er langt svakere enn de 486 millionene man fikk i 2008.

Den totale omsetningen for hele konsernet i tredje kvartal har vært 1.164 millioner kroner.

Kutter kostnader

I en pressemelding fra konsernet heter det at resultatet fortsatt er preget av svake annonsemarkeder. Resultatet er bedre enn tidligere fordi man har kuttet kostnader gjennom lønnsomhetsprogrammer, og fordi man opplever økte inntekter fra opplaget og fra Finn.no.

Reklameinntektene har falt fra 754 til 640 millioner.

Samlede driftskostnader har sunket fra 1.107 til 1.012 millioner. Samtidig heter det i pressemeldingen at for året under ett er kostnadsreduksjonene for konsernet totalt på 280 millioner sammenliknet med 2008.

Tjener mer på mindre

Opplagsinntektene (salg av aviser) øker fra 308 millioner til 337 millioner i tredje kvartal 2009, samtidig som Aftensposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad mister opplag i tredje kvartal.

Morgenutgaven til Aftenposten hadde et opplag på 242.359 i tredje kvartal, som er ned 4.640 (- 1,9 prosent).

Bergens Tidende hadde et opplag på 83.024, en nedgang på 2.623 (- 3,06 prosent).

Fædrelandsvennen hadde et opplag på 38.521, en nedgang på 1.149 (- 2,89 prosent).

Stavanger Aftenblad hadde et opplag på 65.496, en nedgang på 990 (- 1,49 prosent).

Powered by Labrador CMS