Illustrasjon: Birgit Dannenberg
Bedring for alle i Media Norge
Fra minus til pluss på slutten av 2009.
Regnskapstallene for Schibsted, som eier 80,25 prosent av aksjene i datterkonsernet Media Norge, viser at både Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen har snudd minus til pluss.
Sammenlignet med samme periode i 2008 falt Media Norge-mediehusenes driftsinntekter med 10 prosent, til 1,07 milliarder kroner. Samtidig har mediehusene en betydelig effekt av sine lønnsomhetsprogrammer. Det samlede driftsresultatet endte på 60 millioner kroner, mot en minusresultat på 73 millioner i fjerde kvartal 2008.
Inkludert Finn.no oppnådde Media Norge-konsernet et driftsresultat på 117 millioner kroner i 2009, mens 2008 ga et driftsunderskudd på 57 millioner kroner.
Betydelig forbedring
Aftenpostens papirutgaver hadde en betydelig resultatforbedring i fjerde kvartal, sammenliknet med tilsvarende periode i 2008. Driftsresultatet endte på 25 millioner kroner, mot et underskudd på 17 millioner året før. Annonseinntektene falt med 14 prosent, men det er lyspunkter. Inntektene fra eiendomsannonser økte med 1 prosent, og det er første kvartal siden 2007 med økning.
Aftenpostens nettavis hadde i fjerde kvartal et driftsresultat på 3 millioner kroner, som er 16 millioner bedre enn samme periode i 2008.
Mediehuset Bergens Tidende mediehus oppnådde et driftsresultat på 17 millioner kroner, mot minus 11 millioner.
Stavanger Aftenblads driftsresultat gikk fra minus 29 millioner til pluss 12 millioner kroner. Fædrelandsvennen endte med et driftsresultat på 3 millioner kroner i fjerde kvartal, mot null i samme periode i 2008.
VG papir i siget
Også VG, som er direkte eid av Schibsted, er i framgang. VGs papirutgave økte driftsresultatet med 40 prosent til 63 millioner kroner, sammenliknet med 2008.
I VG Multimedia falt derimot driftsresultatet fra 26 millioner kroner i fjerde kvartal 2008 til 18 millioner i de tre siste månedene i fjor.